Kvalitetsarbete

Vi har gemensamt framtagna ledord, mål och ställningstaganden som genomsyrar vår vardag med eleverna.

Kunskap

Vi ser oss som en kunskapsskola där lärandet utifrån individ och gruppnivå sätts i fokus i alla skolans verksamheter. Det är genom lärande sammanhang vi förnyar och fördjupar våra kunskaper.

Vi strävar efter elevers egen medvetenhet om sitt egna lärande där vi tillsammans sätter upp långa och kortsiktiga mål.

Vi arbetar för att höja måluppfyllelsen genom undervisning som upplevs meningsfull för eleverna och som utgår från individens behov och deras erfarenhetsvärldar.

Vi följer upp kunskaper kontinuerligt och utgår från att alla elever ska få möjlighet att lyckas, vilket innebär att vi löpande differentierar och anpassar vår undervisning.

Då kunskap ses som en helhet väljer vi förutom ämnesvis undervisning också temaövergripande undervisning där undersökande och lek tas fasta på och där ämnen får möjlighet att möta varandra. Lärmiljön ska väcka elevernas nyfikenhet, vara tydlig, trygg och inbjudande.

Gemenskap

Vi ger elever förutsättningar att trivas, uppleva en gemenskap och känna tillhörighet till andra elever och vuxna.

Vi arbetar med eleverna i både mindre och större sammanhang i undervisning, projekt och övriga aktiviteter för att bygga en stark gemenskap på hela skolan inom och över åldersgränserna där vi utgår vad elevernas trygga bas i mötet med nya bekantskaper.

Vi tar tillvara elevernas unika kompetenser som ses som betydelsefulla och fokuserar på det individen är bra på in i vårt gemensamma arbete.

Vi har en förståelse för och värnar om olikheter och ser att detta berikar oss.

Mod

Vi stödjer eleverna att stå upp för sig själva som individer och våga säga sin mening i alla lägen samt förstå att det finns olika sätt att tänka på.

Vi uppmuntrar och utmanar eleverna att prova det som ännu är okänt eller som upplevs svårt då nya erfarenheter berikar utvecklingen framåt.

Vi stödjer eleverna att berätta för andra om sina känslor och hur man upplevt en situation.

Vi stödjer eleverna i att reflektera över det egna agerandets inverkan och genom det också mod att sätta ord på hur olika val kan få olika effekter samt förståelse för hur man kan agera lika eller annorlunda i framtiden.

Vi uppmuntrar eleverna att sätta ord på det som upplevs svårt och att be om hjälp av andra.

Hälsa

Vi strävar efter att alla elever ska vilja komma till skolan och uppleva meningsfullhet och glädje hos oss.

Vi verkar för att hälsoarbetet genomsyrar hela dagen, från det att eleverna kommer till skolan tills de går hem.

Vi värnar om en god balans mellan fysisk aktivitet och vila där vi fokuserar på elevens välbefinnande. Genom olika aktiviteter främjar vi psykisk och fysisk hälsa.

Vi värnar om en god elevhälsa där vi utgår från en helhet, där all personal samverkar för elevernas bästa i skolans alla verksamheter.

Vi har fyra målområden vi arbetar med under en flerårsperiod. Dessa är för närvarande:

Språk och kunskapsutvecklande arbetssät

Ledning och Stimulans

Samsyn i vår utbildning och undervisning

Tillgänglig lärmiljö

Vårt arbete med undervisning och utbildning

Röllingbyskolans ledord kunskap, gemenskap, mod och hälsa genomsyrar hela vår verksamhet. Utifrån skolans värdegrund och uppdrag som är författat i läroplanen har vi lyft fram följande tankar, val, prioriteringar och förväntningar genom att gemensamt definiera arbetssätt och förhållningssätt.

Skolans arbetssätt syftar till att undervisningen ska vara engagerande, språkutvecklande och tillgänglig för alla elever. Vi ska genom vår undervisning och vårt förhållningssätt bidra till att eleverna utvecklar självständighet och tilltro till den egna förmågan att ta sig an uppgifter på ett kreativt och problemlösande sätt.

Följande förhållningssätt har vi valt:

  • Jag ser alla elever som “mina” elever
  • Jag är engagerad och skapar meningsfullhet
  • Jag har höga och tydliga förväntningar på andra vuxna och elever
  • Jag har och vill att andra har höga förväntningar på mig
  • Jag är en god förebild i allt som sker på skolan
  • Jag ser till att det värdegrundsarbete som lyfts i Lgr 22 är en viktig del i allt vi gör
  • Jag tar ansvar för en tillitsfull och trygg relation med varje elev
  • Jag söker stöd hos andra och bidrar med min kunskap
  • Jag är lösningsorienterad
  • Jag uppmuntrar en miljö där det är okej att pröva sig fram för att nå mål
  • Jag uppmuntrar eleverna till utforskande och att behålla/utveckla nyfikenheten
  • Jag uppmärksammar elevernas arbete och fokuserar på att stärka det positiva
  • Jag tar tillvara elevernas idéer och förslag inom ramen för planerad undervisning
  • Jag tar ansvar för och värnar om våra lärmiljöer


Följande arbetssätt har vi valt:

  • Jag lägger vikt vid att väcka nyfikenhet och intresse i undervisningen
  • Jag samplanerar och analyserar med mina kollegor
  • Jag har ett ämnesövergripande arbetssätt
  • Jag låter eleverna använda sig av olika uttrycksmedel
  • Jag delar in elevgruppen i mindre grupper vid undervisning och använder skolans lokaler
  • Jag stöttar eleven att ta eget ansvar för sitt lärande och synliggör deras progression
  • Jag ger eleverna förutsättningar att själva välja arbetssätt inom ramen för planerad undervisning
  • Jag tillämpar stationsarbete i undervisningen
  • Jag använder korrekta begrepp och ett varierat språk
  • Jag bidrar till att stärka den röda tråden mellan årskurser
  • Jag utgår från en gemensam planering och differentierar efter elevernas behov
  • Jag väljer en varierad undervisning där utforskande och estetik är en naturlig del
  • Jag låter eleverna få reflektera och utmanar dom till vidgat lärande
  • Jag låter arbetsområden få ta tid
  • Jag värdesätter ett grupplärande där det kollegiala och kollektiva lärandet får utrymme
Publicerad:
Senast uppdaterad: