Rödnäst clown på gång till Kråkbergsparken

En man ler in i kameran sittandes bredvid en skärm som visar ett liggande clown-ansikte.

Johan Ferner Ström.

Konstnären Johan Ferner Ström berättar om arbetet med Clownen som ska placeras i Kråkbergsparken nästa höst.

— Idén växte fram över tid. Jag hade grubblat ett tag även det faktum att vi tycks leva i ett samhälle som i många fall domineras av lättkränkthet som ibland leder till tråkiga konsekvenser. En symbol för detta är ju den röda näsan. Det kändes spännande och viktigt att göra en vacker skulptur med ett viktigt budskap som ett underliggande sediment.

Hur hoppas du konstverket mottas av Österåkersborna?

— Skulpturen har en lekfullt framtoning men lockar till funderingar på ett djupare plan. Mer intellektuellt/filosofiskt. Ett verk som anspelar lite på vår tid och på hur vi förhåller oss till varandra. Ett bejakande av något som vi kanske skulle behöva göra mer ofta. Plocka fram vår inre clown, våga skratta med varandra, åt varandra och åt oss själva. Våga vara vänliga och kanske till och med undvika att vara alltför lättkränkta.

Har du utgått från något speciellt tema?

— Teman brukar ibland kännas svårt eftersom man som konstnär inte alltid arbetar på det sättet. Dock känns det som att verket passar perfekt i detta sammanhang. Jag hade en modell på idén sen tidigare så jag arbetade ut en ny modell i en annan skala anpassad för platsen. Dessa två modeller är utställda i biblioteket i Centrum. Modellen till ansiktet fick bli min dotter Saga.

Hur har du valt material?

— Jag har under en tid arbetat med gjutjärn och gjutjärn i kombination med andra material. Eftersom den röda clownnäsan ska lysa så så var materialet självskrivet på den. Glasfiber eftersom ljusgenomsläppet måste vara optimalt. Ansiktet tyckte jag blev mycket bra i gjutjärn. Det finns också en fin återvinningstanke i det materialet. Gammalt skrot får plötsligt helt nytt liv.

Varför passar konstverket bra just i Kråkbergsparken?

— Efter att ha besökt platsen så satte jag mig ner för att granska förutsättningarna ordentligt. Platsen har bra proportioner och den nya formgivningen tilltalande. Trappan upp till terrassen gör också att man kan se skulpturen ur ett fågelperspektiv vilket är fantastiskt.

Är det något särskilt du vill lyfta om ditt verk?

— Nej inte direkt. Jag är bara nyfiken på hur gestaltningen kommer att bli till slut. Väntar också med spänning på invigningen då vi alla måste ha var sin clownnäsa Hahaha.

Berätta om dig själv och din konstnärliga karriär.

— Under en längre tid har jag arbetat med större konstprojekt i det offentliga rummet. Effekterna av dessa projekt har resulterat i ett stort intresse för stadsutvecklingsprocessen och de strukturella förändringar som sker i ett område när man vågar tänka annorlunda.

Att arbeta med urbana projekt kräver ett vidsynt seende. Att man tar hänsyn till alla sediment både historiskt och visionärt. Jag har haft möjlighet att arbeta med uppdrag där jag tillsammans med fantastiska medarbetare strävat efter att väva samman konst, arkitektur, landskapsplanering och sociala behov till en självklar enhet. Att identifiera och stärka regioner med konst och design har känts viktig och stimulerande men är bara ett av verktygen i dessa sammanhang.

Jag tror på att optimera effekterna av idéer i ett område med hjälp av deltagande, i dialog med användare, entreprenörer, samhällsutvecklare och media för att både den kreativa processen och slutresultatet skall nå det mervärde som önskas.

Som en del av mitt arbete med offentlig konst har jag också utvecklat ett antal konstlekplatser i Sverige och utomlands. Skulpturala lekobjekt som även fungerar som offentlig konst när parken inte används av barnen. Jag har aldrig gjort någon skillnad i uttrycket när det gäller barn och vuxna. Barn ska ha samma möjlighet att uppleva konst och filosofera kring föremålet som vuxna har.

 

Årets bok

Puckelboll den orättvisa spelplanen

Bygg och stadsutveckling 2020

Public Space Toolkit

World urban forum 7 / Medellin UN HABITAT.

European Prize for Urban Public Space

Nominering 2012

Making Space Award Edinburgh Scotland

Nominering 2011

Sienapriset

Nominering 2010

Center Pompidou Paris

Plats 2. The orchard

Silverägget 2007

Kategori: Alternative Media

Telefonplan - plats för nyskapande

Publicerad:
Senast uppdaterad: