Färdtjänst Region Stockholm

Om du har svårt att resa med kollektivtrafik eller förflytta dig på egen hand på grund av en bestående funktionsnedsättning kan du ansöka om färdtjänst.

Så här gör du för att ansöka om färdtjänst

  1. Ta kontakt med din läkare för att få ett läkarintyg. Vid ögonsjukdom eller psykiatrisk sjukdom behöver du ett läkarintyg från en ögonläkare eller en psykiater.
  2. Be din läkare att skicka intyget (eller skicka intyget själv) till: Österåkers kommun, Färdtjänst, 184 86 Åkersberga.
  3. När läkarintyget har kommit till kommunen får du en ansökningsblankett och en kallelse till ett möte. 
  4. Under mötet kartlägger färdtjänstutredaren ditt behov av färdtjänst. Efter mötet skickas alla handlingar (läkarintyg, ansökan, utredning och foto) till Region Stockholms trafikförvaltning, som fattar beslut om färdtjänst.
  5. Beslutet från Region Stockholm skickas hem till dig.

Praktisk information om färdtjänst

Stockholms läns landsting har en särskild webbsida för färdtjänst där du kan hitta svar till nästan alla praktiska frågor om färdtjänst och avgifter. Information om färdtjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan också kontakta kundservice för färdtjänst på 08-7208080.

Färdtjänstresor görs med taxibilar eller med större och mer anpassade specialfordon och kan göras inom hela Stockholms län.

OBS: Du har alltid rätt att ta med dig en medresenär vid färdtjänstresor mot en avgift.

När färdtjänsttillstånd går ut

När ditt färdtjänsttillstånd ska gå ut behöver du göra en ny ansökan (se ovan). Alla ansökningar behandlas som nya ansökningar. Kontakta din läkare minst 3 månader innan ditt färdtjänsttillstånd går ut.

Ändring av färdsätt/tillstånd

Om du har behov av rullstol ute, sitta framsäte, ensamåkare eller ledsagare. Ta kontakt med färdtjänsthandläggaren på kommunen som hjälper dig med att ansöka.

Du hittar information om anpassningar av färdtjänstresor under pågående pandemi, på Färdtjänstens Frågor och svar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid frågor kontakta:
Färdtjänsthandläggare
fardtjanst@osteraker.se
08-540 815 36
Telefontid måndag - fredag 09.00 - 10.30

Publicerad:
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?