Elevhälsan leds tillsammans med rektor av samordnare för elevhälsan. De organiserar och arbetar med de kompetenser som behövs för varje elev.
25 § Elevhälsan ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas.
Rydbo skolas övergripande likabehandlingsplan grundar sig i första hand på Barn- och elevskyddslagen och Skolverkets allmänna råd för arbetet med att främja likabehandling. Därutöver finns en viktig grund för detta arbete även i barnkonventionen. Skolans skyldighet att motverka diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling regleras också i skolförfattningarna (skollagen och läroplaner) med tillhörande föreskrifter samt arbetsmiljölagen med tillhörande föreskrifter. Socialtjänstlagen och reglerna i brottsbalken kan dessutom behöva tillämpas.
Redaktör:
Emil Hoas