Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Hembrev och läxor vecka 37

Hej!

An apple a day keeps the doctor away. Tänk om det hade varit så enkelt i denna pandemitid. Då hade våra tvåor varit friskast av alla eftersom vi har ätit äpplen och arbetat med äpplen på alla möjliga sätt. Tyvärr var det rekord i sjukfrånvaro i klassen förra veckan men nu är de flesta tillbaka. Stort tack till alla som har bidragit med äpplen. Vi tar gärna emot fler äpplen för kommande uppgifter. Nu pratar inte eleverna längre om röda eller gröna äpplen utan de samtalar om Maglemer, Åkerö, Ingrid Marie, Katja, Wealthy, James Grieve och många andra sorter. I avsmakningen beskrev vi formen, smaken och slutligen fick man bestämma vilken sort som smakade bäst.

I grupp har de undersökt ett äpple. Då fick de väga, mäta, räkna kärnor och avbilda ett äpple. I matematiken har de räknat äppelproblem. Vi utgår från fingerfemman som består av fem frågor som vi använder vid problemlösning.

Tummen: Läs frågan
Pekfingret: Förstå frågan
Långfingret: Rita enkelt..
Ringfingret: Skriv på matte-språk
Lillfingret: Är svaret rimligt

Vi har ritat och skrivit fakta om äpplets livscykel. Ord vi har arbetat med är kärna, gror, planta, träd, näring, vatten, ljus, blomma,nektar, ståndare, pistill, pollen, befruktning, bin, insekter och pollinering.

Läxa till nästa vecka är att kunna beskriva och rita äpplets livscykel se instruktion i läxboken som kommer hem på fredag. Det förekommer att vissa elever inte har gjort läxan. Ni föräldrar behöver vara med och stötta och påminna ert barn i skolarbetet.

Vi har gjort äppelexperiment där eleverna har fått ställa en hypotes om vad som händer med fruktköttet när man delar ett äpple. Be ditt barn berätta om det och vad som hände när vi strök citron på fruktköttet.

I svenskan arbetar vi vidare med Diamantjakten. Vi har också arbetat med synonymer, sammansatta ord och vokaler i alfabetet. Vi har lyssnat till olika sagor med temat äpplen och nästa vecka kommer eleverna påbörja sagoskrivande i par. Sagan ska självklart på något sätt handla om äpplen.

I engelska som fröken Kristine håller i har eleverna arbetat med vad de tycker om att äta. In the morning I like to eat... In the evening I like to eat… Nästa vecka ska vi göra egna menyer och träna på att beställa mat.

Jag vill påminna er om att ni måste gå in på Unikum och registrera er. Markera att du vill ha en notifiering när nya meddelanden publiceras. Det är fortfarande flera som inte har varit inne ännu och då kommer ni inte kunna få information som rör ert barn framöver. På Unikum kan jag se vilka som har sett meddelanden och jag saknar några av er där.

Vi fortsätter att publicera våra hembrev på klassens hemsida under en övergångsperiod.

Nästa vecka ska klassen fotograferas på tisdag och på fredagen har vi hel friidrottsdag på nya arenan vid Åkersberga sporthall, läs information från idrottsläraren Lotta på hemsidan.

I helgen är det den årliga luskollen, så kamma, kamma, kamma.

Nästa vecka gör vi kommunens årliga utvärdering “Med målen i sikte” tillsammans med eleverna.

Kom ihåg vecka 38

måndag: idrottskläder

tisdag: läsläxa, kapitel 3 i Diamantjakten, läs flera gånger och inneskor till slöjden. Fotografering

onsdag: äpplets livscykel se instruktion i gröna läxboken.

torsdag: idrottskläder

fredag: friidrottsdag på "nya" arenan. Eleverna ska ha med egen tallrik, bestick och vattenflaska. Kläder efter väder och aktivitet.

Vi tar tacksamt emot fler äpplen om ni har över.

Det är roligt och inspirerande att arbeta med era barn och de arbetar så flitigt på lektionerna.

Soliga hösthälsningar!

Åsa

Redaktör:
Maria Sjöström

Publicerad:
torsdag 10 september 2020
Senast uppdaterad:
torsdag 10 september 2020