Det salutogena perspektiv har sin utgångspunkt i det som främjar hälsa och välmående. Elevhälsan står på tre ben, hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete.
Hälsofrämjande arbete ur ett salutogent perspektiv
- verka för att alla elever uppnår minst godkända kunskapskrav - den viktigaste skyddsfaktorn
- verka för tillitsfulla relationer mellan elever och mellan personal och elever
- verka för god trivsel, ett tillåtande klimat, ett respektfullt bemötande och förhållningssätt
- arbeta med våra styrkor på skolan för att synliggöra goda exempel
- bidra till ett aktivt, kollegialt lärande
Förebyggande arbete ur ett salutogent perspektiv
- via vardagsarbetet i samspel med kollegor
- via tematiskt arbete inom olika områden
- via specialpedagogernas språk-, läs- och skrivutvecklande projektarbete och arbete i språkgrupper
- via fortbildning
- revidering av skolans likabehandlingsplan i samarbete med trygghetsteamet
Åtgärdande arbete
att utifrån medicinsk, psykologisk, psykosocial och specialpedagogisk kompetens diskutera och föreslå vidare insatser,
- stödjande konsultationsforum för skolans pedagoger
- ytterligare insatser av specialpedagogisk, psykosocial, psykologisk eller medicinsk karaktär från elevhälsans medlemmar
- intern o/e extern utredning
- särskilt stöd dokumenterat i åtgärdsprogram
- kontakt med extern expertis