Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

10 goda vanor

Hjärnhälsa!

På Margretelundsskolan inleder vi nu ett arbetsområde om hjärnhälsa för elever och personal, men som även som ni föräldrar kommer kunna ta del av här på hemsidan. Detta arbetsområde kallar vi “10 goda vanor”. Dessa vanor fokuserar på att skapa de bästa förutsättningarna för att hjärnan och kroppen ska må bra och utvecklas. Kortfattat betyder det att om hjärnan och kroppen mår bra så ökar också förmågan att ta till sig kunskap. Varje månad presenterar och arbetar vi med en eller två av dessa “10 goda vanor” genom exempelvis månadens utmaning.

Klicka härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att se alla 10 vanor.

Månadens utmaning för oktober är: Positiv tanke

Positiva tankar och en optimistisk syn på livet innebär stora gynnsamma effekter på din hälsa och på hur din hjärna utvecklas. Alltså ju fler positiva tankar du tänker desto lättare har du för att fortsätta tänka positivt.
Alla har säkert hört talesättet att antingen se glaset som halvtomt eller halvfullt och att det bevisar om man har en pessimistisk eller positiv inställning till saker och ting. Det ligger något i det och här kan vi alla behöva öva upp oss på att försöka se små saker mer positivt för att må bättre. För en del är det lätt och för andra en rejäl utmaning. Försök till exempel att medvetet välja att se det goda i andras handlingar och bjud på den där komplimangen istället för att bara tänka den. Hjälp och stötta någon annan människa utan egen vinning.
Enligt forskning som professorn och överläkaren Stefan Einhorn tagit del av är en positiv inställning och medmänsklighet inte bara bra för vår omgivning utan den gagnar faktiskt oss själva med! Gör mer av de saker som du skrattar av, dela med dig och försök att uppmärksamma små som stora positiva saker i din omgivning så mår både du och andra bra! 

En extra utmaning till de som verkligen vill ha något att bita i: Ha en gnällfri dag. Sätt ett gummiband på din ena handled, och varje gång du av någon anledning klagar, till exempel ”Varför ska det regna just nu?”,"Måste vi gå ut på rast?", ”Kaffet är alltid slut!”, så byt plats på gummibandet till andra armen. På så sätt gör du dig själv medveten över hur ofta du säger eller tänker negativa tankar. Hur länge kan du hålla dig gnällfri?

Redaktör:
Jenny Johansson

Sakkunnig:
Jenny Johansson
Publicerad:
måndag 21 september 2020
Senast uppdaterad:
torsdag 8 oktober 2020