vill vi stärka elevernas självförtroende, därför skapar vi situationer där elever lyckas.
vill vi att alla ska via hänsyn och respekt för varandra, därför uppmuntrar vi till gott uppförande.
vill vi att eleverna känner trygghet och trivsel, därför ingriper vi mot all form av diskriminering, mobbning och kränkande behandling.
vill vi att eleverna ges möjlighet att utvecklas optimalt i sina studier, därför har vi en hög lärartäthet och kan individanpassa undervisningen.
Så här arbetar vi med värdegrunden
Våra dokument om värdegrund och plan mot diskriminering och kränkande behandling ska vara välkända av vår personal, elever och föräldrar. Vid läsårets första föräldramöte går vi igenom båda dokumenten.
Vi startar varje läsår med att elever och personal diskuterar trivsel, arbetsro och formulerar gemensamma ordningsregler för vår skola.
Gemensamma temaarbeten planeras in under läsåret för att skapa en positiv kontakt mellan eleverna i de olika årskurserna och öka förståelsen för varandra.
Vi för etiska samtal i klasserna och två gånger per år svarar eleverna på en trygghetsenkät som analyseras. En handlingsplan baserat på klassens resultat upprättas i samarbete mellan läraren och eleverna.
Föräldrarna besvarar också en årlig enkät som analyseras och följs upp. Arbetslagen utvärderar sitt arbete med skolans värdegrundsdokument för att hålla det levande.