Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Digitalisering ger mer tid att möta invånarna

Hur kan en invånares väg från behov till att komma i mål med ett ärende bli så smidig som möjligt? Det är uppgiften för ett helt nytt team inom kommunens digitaliseringsavdelning som identifierar och driver verksamhetsutveckling i praktiken.

Roboten Ebbot formligen älskar monotona och repetitiva uppgifter. På ett par minuter matar Ebbot in en mängd uppgifter i olika system och hämtar uppgifter från andra för att ta fram beslutsunderlag till kommunens medarbetare. Tidigare kunde en viss typ av ärende ta upp till 2,5 timmar i administrativt arbete för att ta fram motsvarande underlag.

Det innebär att medarbetarna nu har mer tid att på olika sätt möta de människor som behöver det och att utföra arbetsuppgifter som är mer komplexa.

– För oss handlar det om verksamhetsutveckling. Vi tänker processer och då handlar lösningen inte alltid om digitalisering, utan även om att ifrågasätta gamla arbetssätt, säger Stefan Nyberg, chef för digitaliseringsavdelningen i Österåkers kommun.

Ebbot får nya kollegor

På digitaliseringsavdelningen kommer ett team om fem personer att arbeta med att identifiera och utföra sådan processoptimering och roboten Ebbot kommer att få många nya robotkollegor framöver.

– Genom digitala lösningar kan vi ge bättre service till Österåkersborna och bidra till en ännu effektivare organisation, säger Stefan Nyberg.

E-tjänster är ett annat område där digitalisering av det som tidigare har hanterats via blanketter tagit ordentlig fart. Nästa steg är att gå in och utveckla processerna i dessa tjänster.

Nya system inom skola och digitala evenemang

Inom skola införs nya system för skolval och för bättre kommunikation mellan skola, vårdnadshavare och elever. Pandemin har inneburit en snabb och lyckad omställning till digitala mötes- och samarbetsformer såväl internt inom kommunens verksamheter som externt i exempelvis skolundervisningen.

Att tillgängliggöra kultur, upplevelser och evenemang digitalt har också tagit rejäl fart och uppskattats av många i tider då vi behöver hålla avstånd, men också för alla som kanske inte kan ta sig ut av olika anledningar.

 

Den här artikeln är hämtad från den senaste utgåvan av Magasin Österåker.

Redaktör:
Kommunikationsenheten

Publicerad:
torsdag 15 oktober 2020
Senast uppdaterad:
torsdag 15 oktober 2020