Österåkers kommuns logotype

Final för unga sommarlovsföretagare i Åkersberga centrum

Bild

Unga sommarlovsföretagare i Österåkers kommun.

Fredagen den 8 juli vimlade det av unga företagare i Åkersberga centrum. Ett tjugotal sommarlovsföretagare fanns då på plats för att presentera sina affärsidéer och erbjuda sina varor och tjänster till besökarna. De fjorton företagen som var på plats fick också möjlighet att sälja in sina företag till en jury. 

Under sommarlovet har en grupp ungdomar genom sommarjobb i Österåkers kommun fått en flygande start på sin entreprenörsskapsresa. De har under fyra veckor fått lära sig grunderna i företagande genom att utveckla sitt ledarskap och en bra affärsidé. De har fått träffa likasinnade och genom att förverkliga sina affärsidéer har de fått utmana sig själva.

Den 8 juli var det äntligen dags för ungdomarna att få visa upp sina företag för allmänheten. Det var också en möjlighet att få möta juryn bestående av representanter från Österåkers kommun, Sophie Hylén & Ilias Drissi och Kristina Gefvert från Citycon. De fick höra ungdomarna argumentera för sina respektive företag och utsåg sedan en vinnare bland dem.

– Det är otroligt roligt att få träffa dessa skickliga ungdomar som brinner för sina idéer och för sina egna företag. Det är en fantastisk försäljningsmöjlighet att få stå i Åkersberga centrum och presentera sina varor och tjänster inför nyfikna kunder – vilket sommarjobb! säger Sophie Hylén på Österåkers kommun.

Vinnare: Pop-up Cykelservice

Till slut blev det företaget Pop-up Cykelservice som imponerade allra mest på juryn.

– Jag trodde inte att jag skulle vinna – jag hade inga förhoppningar, men gjorde det bästa jag kunde. Jag har lärt mig massor och har blivit modigare och vågar gå fram till människor, säger en glad Linus på Pop-up Cykelservice.

Juryns motivering:

Med glittrande ögon och ett stort leende mötte Linus alla sina kunder under fredagens mässa i Åkersberga Centrum. Linus stod ute på torget med sin lådcykel och delade ut egengjorda flyern. Linus har erfarenhet av olika cyklar och började förra året med att hjälpa människor att reparera sina cyklar. I år har han uppgraderat sig och väljer istället att själv ta sig till sina kunder för att kunna hjälpa dem att reparera sina cyklar. Ur en miljömässig aspekt vill Linus att vi ska cykla mer än att åka bil och att det är bättre att han cyklar till sina kunder och lagar deras cyklar. Stort grattis Linus och Pop-up cykelservice till första platsen i Draknästet. Samtliga i juryn var eniga om att Linus levererade i alla bedömningspunkter som var årets monter, årets pitch och årets säljare.

Plats två: Sommarhäng/barnpassning

På andra plats utsåg Draknästets jury Gustav med sitt företag ”Sommarhäng/barnpassning".

Juryns motivering:

På ett kreativt sätt hade Gustav kombinerat sin tjänst med barnpassning under veckorna 29–31 där han erbjuder fyra timmar vid en lekpark och han tar med sig leksaker och fotbollar med att han sålde fotbollskort i sin monter. Korten lockade barnen och fick då med sig föräldrarna fram. En glad Gustav såg alla sina kunder med ett trevligt och glatt bemötande. Stort grattis till andra placeringen i Draknästet.

Plats tre: Nail Design

På tredje plats utsåg Draknästets jury företaget Nail design Shiraz.

Juryns motivering:

Med en mycket lockande monter hade Shiraz dukat upp alla sina nagelprodukter vilket fångade kundernas intresse. Shiraz företag erbjuder dig som kund att fixa dina naglar hemma hos henne. Shiraz har både ett Instagramkonto och har jobbat mycket med word of mouth-metoden gällande sin marknadsföring och har haft flera kunder som fått fina naglar. Stort grattis till tredje platsen i Draknästet säger vi till Shiraz.

Varmt grattis till alla duktiga sommarlovsföretagare!

Förstora bilden

Vinnaren Linus i mitten med tvåan Gustav till höger och trean Shiraz till vänster. Varmt grattis!

Publicerad:
Senast uppdaterad: