Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Tio goda vanor för bättre hjärnhälsa

Henrik Gyllensten är lärare på Österåkers gymnasium och har infört konceptet Hjärnhälsa i Österåkers kommun.

Bra mat, god sömn och motion är vanor som stärker kroppen och vässar hjärnan. Forskare har identifierat tio goda vanor och tillsammans utgör de grunden för livsstilskonceptet Hjärnhälsa som idag används av företag och skolor runt om i Sverige. Österåkers gymnasium är en av skolorna som har infört konceptet med målet att förbättra elevernas hälsa och lärande.

Konceptet Hjärnhälsa enligt tio goda vanor är framtaget av hjärnforskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, företaget Hjärnberikad och Kattegattgymnasiet i Halmstad och handlar om vad vi kan göra för att utvecklas så långt som möjligt och samtidigt må bra. Det innefattar fysisk träning, bra kost, vila, positivitet, stresshantering, repetition, omväxling, att lära sig nytt, att fatta egna beslut och att umgås med vänner. Österåkers gymnasium införde konceptet hösten 2019 på initiativ av matematik- och fysikläraren Henrik Gyllensten.

– Det finns en del fördomar om exempelvis ämnet matematik såsom att det är svårt och att vissa föds med mattehjärna och andra inte. Jag menar att alla kan nå sina mål om man kämpar och har rätt teknik och jag sökte ett forskningsbaserat arbetssätt som skulle underlätta för eleverna att ta till sig kunskap. Hjärnhälsa sammanfattar vad jag vill få ut i klassrummet. Det handlar om ett dynamiskt tankesätt, om uppmuntran och om sårbarhet, såsom att våga ställa frågor, säger Henrik Gyllensten.

Brain breaks och dopaminduschar

De goda vanorna kan införas i undervisningen på olika sätt beroende på elevernas ålder och förutsättningar. På Österåkers gymnasium finns affischer som dagligen påminner eleverna om hur hjärnan påverkas av olika vanor. Under lektionstid arbetar lärarna bland annat med så kallade brain breaks, pauser för hjärnan. De innebär att pedagogen initierar ett avbrott i lektionen, såsom en fysisk aktivitet i klassrummet eller en snabb promenad där eleverna får ett ämne att diskutera.

– Genom så pass enkla övningar får vi in motion och omväxling, två goda vanor, vid ett och samma tillfälle. Hjärnan får tänka nytt och inlärningen förenklas när vi rör oss samtidigt som vi tar in ny information, säger Henrik Gyllensten.

För att hjälpa eleverna att skapa ett lugn inför prov, tar han ibland till lösningar såsom skrattande barn-tricket.

– En dopamindusch är bra för att minska stressen och få eleverna att prestera bättre. Det kan jag få till genom att visa eleverna bilder och filmer på gulliga kattungar, barn som skrattar eller annat som startar positiva tankar som förhoppningsvis håller i sig under provet.

Henrik Gyllensten berättar att de flesta elever tycker att det är självklart att bra mat, fysisk aktivitet och sömn är viktigt. Långt ifrån alla känner dock till exakt vad som sker med hjärnan om man praktiserar eller inte praktiserar de goda vanorna.

– Jag tycker att Hjärnhälsa är en bra påminnelse att man inte ska glömma bort att ta hand om sig själv både fysiskt och psykiskt eftersom det ibland kan vara lätt att man åsidosätter det. Att ha jobbat med de goda vanorna har även lärt mig att tänka mer på den mentala och den fysiska hälsan när det gäller sömn, kost och träning, men även hur man kan ändra sina vardagliga rutiner till det bättre, säger eleven Jessica Vestberg på Österåkers gymnasium.

Eleven Smilla Klaréus tycker också att konceptet har gjort henne mer medveten om de positiva effekterna av att följa de goda vanorna, bland annat när det gäller stresshantering.

– Att jobba med de tio goda vanorna har gjort mig mer medveten om vad jag kan göra för att påverka mitt liv och min hälsa till det bättre och få mig att tänka mer positivt och bli bättre på att hantera stress.

Långsiktigt arbete för ökad hälsa

Österåkers kommun arbetar för att fler kommunala förskolor, skolor och andra verksamheter ska arbeta långsiktigt med konceptet.

– Hjärnhälsa enligt tio goda vanor är en del i vårt övergripande arbete att ge elever de bästa förutsättningarna för lärande, utveckling och hälsa. En fördel med det här konceptet är att det är så flexibelt; förskolorna och skolorna kan arbeta med de olika vanorna på en mängd olika sätt utifrån elevernas förutsättningar, säger Henrik Kempe, chef för den centrala elevhälsan i Österåkers kommun.

Henrik Gyllensten delar med sig av sina kunskaper till alla som är intresserade av att initiera konceptet på sin arbetsplats och hoppas på en stor spridning framåt.

– Det här är hardcore biologi och kemi och det finns en enorm utvecklingspotential om man använder det på rätt sätt. Det är en livsstil som alla mår bra av genom hela livet och jag önskar att så många som möjligt får ta del av det, säger han.


De tio goda vanorna

De tio goda vanorna, som kommer från hjärnberikad.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är mat, fysisk träning, positiva tankar, stresshantering, att lära sig nya saker, repetition, omväxling, att fatta egna beslut, vänner samt sömn. Läs mer om dem i vår artikel i Magasin Österåker nr 3 2020, från vilken denna text är hämtad. Läs hela Magasin Österåker här!länk till annan webbplats

Redaktör:
Catharina Rissel

Publicerad:
onsdag 14 oktober 2020
Senast uppdaterad:
onsdag 14 oktober 2020