Skolnämndens ordförande Kenneth Netterström delade ut pedagogpriset.
I år delas Österåkers pedagogpris ut för första gången. Priset går till sex pristagare som alla har bidragit till att utveckla den pedagogiska verksamheten.
Österåkers kommun har under 2018 instiftat ett pedagogpris. Syftet är att synliggöra det viktiga pedagogiska uppdraget och uppmuntra till utveckling som bidrar till att nå kommunens mål för skola och förskola. Priset ska gå till förskollärare, fritidspedagoger eller lärare som har bidragit till att utveckla sin pedagogiska verksamhet. Alla fritidshem, förskolor, grund-, sär- och gymnasieskolor samt komvux omfattas.
– Vi vill lyfta fram de duktiga och drivna pedagoger som gör ett fantastiskt arbete ute i våra förskolor och skolor! Deras arbete är en otroligt viktig del i vår strävan att bli länets bästa skolkommun, säger Kenneth Netterström (M), ordförande för Skolnämnden i Österåkers kommun.
Personal inom förskola, fritidshem och skola har nominerats till årets pedagogpris. En arbetsgrupp med representanter från berörda verksamheter och skolförvaltningen har gått igenom nomineringarna och föreslagit lämpliga kandidater. Beslutet om pristagarna har sedan tagits av en jury med Skolnämndens ordförande och vice ordförande, skoldirektör samt budget- och kvalitetschef.
Årets pristagare:
Pristagarna delar på prissumman 30 000 kronor, som ska användas för kompetensutveckling inom yrkesområdet. Utdelningen av priset skedde den 15 augusti i samband med den kick-off som årligen anordnas för Österåkers alla pedagoger.
Österåker arbetar målmedvetet för att bli länets bästa skolkommun, genom att följa upp och förbättra kvaliteten i skolan och förskolan. Bland annat genomförs kundundersökningar och uppföljning av till exempel betygsresultat och personalens utbildning. Genom Pedagogcentrum får rektorer och pedagoger stöd och kompetensutveckling, och elever får utveckling genom digitalisering och satsningar inom matematik, programmering, läsande och skrivande. Särskilda satsningar görs också på såväl elever med särskilda behov som elever med särskild begåvning.
Redaktör:
Hanna Lampén