Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Nya tåg för Roslagsbanan på väg

Nu är det första nya tåget, av typ X15p, levererat till sin depå i Vallentuna. Det är mer än 30 år sedan Roslagsbanan fick nya tåg. De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. Från 2022 kommer tågen att börja gå i trafik.

Region Stockholm/SL har beställt 22 nya tåg från den schweiziska tågtillverkaren Stadler. De nya tågen är luftiga och ljusa med både direkt och indirekt belysning. Dessutom finns 43 eluttag i varje tåg där du kan ladda din mobil.

Tågen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och är utrustade med luftkonditionering. Till skillnad från i dag, där varje tåg består av tre separata vagnar, kommer du i X15p-tågen kunna röra dig genom hela tåget.

Eftersom Roslagsbanan har en unik spårvidd (891 millimeter, vilket motsvarar 3 fot enligt gammalt svenskt mått) behöver stora delar av testerna i spår göras på plats i Stockholm. De flesta tester som genomförs nu är för att få fordonet godkänt av Transportstyrelsen och för att verifiera och validera SL:s krav.

Ökad turtäthet på de mest trafikerade delarna

De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. När tågen börjar köras i trafik för resenärer kommer de tillsammans med Roslagsbanans nya dubbelspår kunna öka turtätheten på de mest trafikerade delarna av banan.

Läs mer om Roslagsbanans utbyggnad och modernisering.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Via länken hittar du också kontaktinformation, om du har frågor om Roslagsbanan eller om de nya tågen.

Interiörbild från de kommande Roslagsbanetågen

Redaktör:
Kommunikationsenheten

Publicerad:
tisdag 3 november 2020
Senast uppdaterad:
tisdag 3 november 2020