Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Framtidens färjeteknik testas på Ljusteröleden

Trafikverket Färjerederiets foto från invigningen av teststationen den 14 februari.

Trafikverket Färjerederiets foto från invigningen av teststationen den 14 februari.

Åker du vägfärjan till och från Ljusterö och kanske undrar vad det är för ny utrustning som har satts upp vid färjeläget? Jo, här testar Trafikverket förutsättningarna för framtidens vägfärjor som delvis kommer att vara eldrivna.

Ljusteröleden har valts ut av Trafikverket för att genomföra ett minst sex månader långt test av de framtida laddstationernas funktion och tillförlitlighet. Det är inte elkraftöverföringen som testas, utan den mekaniska anslutningsförmågan. Stationen har en hydraulisk arm med stiftkontakter som automatiskt skjuts ut och ansluter till färjans kontakt, när färjan lagt till. Funktionen övervakas av ett system som registrerar antalet lyckade anslutningar.

– Det är ett fullskaletest som genomförs på Ljusteröleden. Resultatet av testperioden ska ge Trafikverket underlag för att fatta beslut om det smidigaste sättet att ladda vägfärjor som drivs med batterier. Det är därför ett viktigt steg mot målet att skapa en klimatneutral färjetrafik, säger Erik Froste, rederichef på Trafikverket Färjerederiet om testet i ett pressmeddelande.

Över Ljusteröleden transporteras årligen mer än en miljon fordon. Leden är en av de färjeleder som ska drivas elektriskt, med laddningsbara batterier, på några års sikt. Testet kommer inte att vara trafikpåverkande, enligt Trafikverket.

Mer information

Trafikverket Färjerederiets information om testet.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Redaktör:
Infrastruktur-och anläggningsavdelningen

Publicerad:
tisdag 18 februari 2020
Senast uppdaterad:
tisdag 18 februari 2020