Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Samarbetet som ska locka fler utländska turister till Österåkers skärgård

Kajaker på vägg med texten, Kajaker uthyrning

Stockholm Archipelago är ett unikt samarbetsprojekt som genom att marknadsföra skärgården som en helhet når ut till en internationell målgrupp på ett helt annat sätt än tidigare.

Marie Östblom är projektledare för för Stockholm Archipelago där huvudfokus ligger på att marknadsföra och inspirera utländska turister att besöka skärgården. Bäst förutsättningar för att lyckas är om alla kommuner i projektet arbetar på samma sätt. Kristina Eineborg, näringslivs- och utvecklingsdirektör på Österåkers kommun, ser besöksnäringen som en viktig faktor.

– För den internationelle besökaren har kommungränserna ingen betydelse utan de besöker Stockholms skärgård. Österåker har många unika besöksmål som inte alltid är särskilt välkända, inte ens inom kommunen. Stockholm Archipelago är en viktig samarbetspartner för våra exportmogna besöksnäringsföretag. Vår förhoppning är att de företagen kan inspirera och samarbeta med mindre företag.

En plats som många utländska gäster besöker är Stockholm Visitors Center, en del av Visit Stockholm, som tar emot cirka 400 000 besökare per år.

– Utländska och svenska turister kommer ofta in och frågar om dagsutflykter i skärgården, säger Marie. När jag får frågan om varför vi ska arbeta med den utländska exporten av besöksnäringen, det vill säga när utländska gäster kommer till Sverige, brukar jag jämföra med den svenska järnindustrin – om vi bara hade sålt vårt järn inom landet hade Sverige inte varit vad det är idag. Det är exportmarknaden som genererar pengar och det är samma sak inom besöksnäringen. Därför måste vi ta det på allvar och se till att bli riktigt duktiga.

Fler samarbeten i sikte

Förhoppningen framöver är att se ett ökat antal samarbeten mellan företag och researrangörer med ett ökat antal besökare som följd.

– Det finns så många ögrupper att resa till i världen och därför är det viktigt att lyfta fram vår fantastiska skärgård!

I Maries jobb ingår bland annat att medverka vid olika mässor med utländska researrangörer.

– Det är en bra chans att marknadsföra skärgården genom att berätta om olika inriktningar, teman och vad företagen på öarna kan erbjuda. Allt handlar egentligen om att matcha rätt företag med rätt researrangör. Om det går vägen tar researrangören sedan själv kontakt med företaget och sätter ihop ett erbjudande. Nässlingen har till exempel ett jättefint hotell och stugor med egna badrum vilket är viktigt eftersom utländska besökare ofta kräver en viss standard och har svårt för utedass och liknande.

I Sverige ses researrangörer ofta som ett onödigt led eftersom svenskar generellt är duktiga på att själva skräddarsy sina resor med hjälp av nätet. Men eftersom Skandinavien ofta upplevs som en exotisk destination tycker många utländska besökare att det är enklare att köpa en färdig paketresa istället för att själva sätta ihop resan. Arbetet med att matcha arrangörer och företag har gett resultat. Fler utländska turister har semestrat i skärgården de tre senaste åren. Österåkers kommun har även haft internationella journalister på plats som bland annat besökt Domarudden, Nässlingen och Finnhamn.

Förlängd säsong

För att kunna verka på den utländska marknaden måste företagen vara expertmogna. Det innebär att de behöver känna till den internationella målgruppens behov och drivkrafter för att kunna anpassa den egna verksamheten och erbjuda produkter och tjänster som matchar efterfrågan.

– Det kan handla om enkla saker som att ha en webbplats på engelska, vara flexibel och tillgänglig och kunna besvara ett mejl eller ett samtal inom några timmar för att inte missa en bokning, säger Marie. Men som turist reser vi inte bara för att bo utan för att uppleva och det behövs fler aktivitetsföretag som kan utlandsmarknaden för att kunna sälja bättre.

Eftersom semesterperioden i många länder är augusti och september behöver dessutom säsongen förlängas så att boenden och andra aktiviteter har öppet när turisterna kommer.

Just nu håller Marie på att ta fram en ”verktygsväska” till skärgårdskommunernas näringslivsenheter med allt de behöver veta för att få fram fler exportmogna företag.

– Jag skulle vilja att alla näringslivschefer använder sig av den. Därför var det roligt att höra när jag besökte öarna att aktörerna där gav mycket positiv feedback på den hjälp de får av tjänstemännen på Österåkers kommun. Vi måste börja ta besöksnäringen på allvar och här ligger Sverige lite efter.

 

Stockholm Archipelago

Stockholm Archipelago är ett unikt samarbete mellan de nio skärgårdskommunerna i länet samt Östhammar, Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholms län och Skärgårdsstiftelsen. Syftet är att skapa förutsättningar för en starkare besöksnäring i Stockholms skärgård året om, främst genom internationell marknadsföring och exportinriktad lokal destinationsutveckling. Visit Sweden har sedan flera år tillbaka ett samarbete med researrangörer i Tyskland, Schweiz, Österrike, Nederländerna och Belgien som de matchar med de destinationer i Sverige som är med i RESA-samarbetet. Nu ingår även Stockholm Archipelago som en destination.

Texten är hämtad ur Magasin Österåker, nummer 2 2019länk till annan webbplats.

Redaktör:
kulturochfritid

Publicerad:
torsdag 20 juni 2019
Senast uppdaterad:
måndag 26 augusti 2019