Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Påminnelse om inlämning Hemkunskap

Hem och konsumentkunskap grupp 2 & 3

Hej.

Vecka 10 fick eleverna i åk6 en hemuppgift som de sedan skulle lämna in senast vecka 15. Tyvärr är det knappt en tredjedel som lämnat in uppgiften. Jag har gett eleverna en extra vecka och de kan under denna vecka lämna in sin hemuppgift. Till dem inte lämnar in under denna vecka ger jag istället ett skriftligt prov som de får skriva på skolan, med frågeställningar inom samma kunskapsområden. Datum för provet meddelas inom kort.

Nedan ser ni uppgiften inklistrad, har även mailat den tidigare till er vårdnadshavare.
Om eleven inte hittar mig på skolan och vill lämna in sin text kan de lämna den till personalrummet och annan personal kan lägga den i mitt fack.

Hemuppgift lämnas in/redovisar vecka 15.

Lämnas ut vecka 10, 6-7/3.

Presentera en maträtt och en efterrätt.

Uppgift

Presentera en maträtt och en efterrätt. Du ska i din presentation koppla arbetet till några utvalda delar i det centrala innehållet. Till hjälp får du nedan några frågeställningar som du ska besvara i ditt arbete. Recepten på din maträtt och efterrätten lämnas in skriftligt tillsammans med arbetet.

Presentationsform

Du väljer ett av alternativen

  • Skriftligt för hand.
  • Skriftligt på dator.
  • I filmformat. (recepten ska lämnas in skriftligt)
  • Det går även att kombinera två olika presentationsformer.

Om du och har möjlighet att tillaga rätterna hemma blir det lättare för dig att besvara frågorna, men inget måste ifall du inte har den möjligheten. Det går bra att ta hjälp av någon annan och laga rätterna tillsammans tex pappa, syskon, en kompis eller en släkting. Om du väljer att tillaga rätterna kan du även dokumentera under tiden med att ta bilder eller filma som du kan ha med i ditt arbete. Om du inte har möjlighet att tillaga rätterna hemma får du använda din fantasi och föreställa dig hur du skulle gå tillväga. Priser och olika märkningar på råvarorna som ska användas till maträtten och efterrätten kan du hitta på en webbshop som tex; mathem.se eller besöka en livsmedelsbutik i ditt närområde.

Frågeställningar ur det centrala innehållet att besvara i uppgiften.

  • Fundera kring vad du har använt för råvaror? Reflektera kring råvarorna ur ett ekonomiskt och miljövänligt perspektiv.
  • Hur påverkar dina val av råvaror miljön och hälsan? Har varorna några speciella miljömärkningar och om ja vilka?
  • Hur ska du tänka kring hygien och rengöring vid tillagning av dina valda rätter?
  • Vilka redskap eller/och tekniska utrustning ska du använda när du tillagar rätterna?
  • Berätta hur du planerar och organiserar ditt arbete vid tillagning av rätterna.
  • Berätta vilka metoder du använder i tillvägagångssättet när du tillagar rätterna.
  • Finns det några traditioner om rätterna och/eller är de kopplade till någon högtid?


Bedömning

E - Du ska kunna besvara frågorna ovan samt kunna föra enkla resonemang om varierade och balanserade måltider. Du ska även kunna föra enkla resonemang kring dina varor och jämföra dem utifrån pris och miljöpåverkan.

C - Du ska kunna svara på frågorna ovan med utvecklande svar, samt kunna föra utvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider. Du ska även kunna föra utvecklade resonemang kring dina varor och jämföra dem utifrån pris och miljöpåverkan.

A - Du ska kunna svara på frågorna ovan med välutvecklade svar, samt kunna föra välutvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider. Du ska även kunna föra välutvecklade resonemang kring dina varor och jämföra dem utifrån pris och miljöpåverkan

Inlämning av arbetet senast onsdag 6 April respektive 7 April. Om du väljer att skriva på dator eller göra en film kan du skicka eller dela din uppgift på driven / mailen. Annars skriv ut eller lägg på ett usb minne som du tar med dig den 6 April respektive 7 April.

Vid frågor maila mig på maria.bjorklund@osteraker.se

Lycka till / Maria

Exempel, hjälpmedel;

  • Fundera kring vad har du använt för råvaror? Reflektera kring råvarorna ur ett ekonomiskt och miljövänligt perspektiv.

exempel: Närodlat eller odlat i annat land? Kött eller vegetariskt? Vad kostar varorna? Kunde du valt billigare råvaror och vad tror du att priset beror på? Skiljer priserna sig på olika märken men samma vara? Ekologiskt eller inte ekologiskt?

  • Hur påverkar dina val av råvaror miljön och hälsan? Har varorna några speciella miljömärkningar och om ja vilka?

exempel: Hur påverkas min hälsa av det jag äter? Kan jag påverka hälsan med hjälp av det jag äter? Och om ja hur? Om varorna har miljömärkningar vad betyder då de olika märkningarna?

  • Hur ska du tänka kring hygien och rengöring vid tillagning av dina valda rätter?

exempel: Skyddskläder? Skärbrädor och knivar? Diskning? När och varför ska jag tvätta mig i samband med matlagning?

  • Vilka redskap eller/och tekniska utrustning ska du använda när du tillagar rätterna?
  • Berätta hur du planerar och organiserar ditt arbete vid tillagning av rätterna.
  • Berätta vilka metoder du använder i tillvägagångssättet när du tillagar rätterna.

exempel: olika metoder kan vara; koka, hacka, steka, ugnsbaka, jäsa, röra, pressa, skära, strimla osv.

  • Finns det några traditioner om rätterna och/eller är de kopplade till någon högtid?

exempel: Typiskt på julafton, nyårsafton, Kräftskiva, midsommar, våffeldagen, kanelbullensdag mfl.

Ett exempel på olika resonemang kring frågan om miljöpåverkan:

Enkelt resonemang: Kött är dåligt för miljön, många djur har det dåligt och det är dyrt att köpa kött.

Utvecklat resonemang: Kött är dåligt för miljön, därför att tex kossor fiser ut metangaser som är en växthusgas.

Välutvecklade resonemang: Kött är dåligt för miljön, därför att köttproduktionen släpper ut växthusgaser ,vilket leder till att klimatet på vårt jordklot påverkas så att medeltemperaturen höjs.

Redaktör:
Mattias Nyström

Publicerad:
måndag 29 april 2019
Senast uppdaterad:
måndag 29 april 2019