En webbplats från Österåker.se

Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Våra mål

Kunskaper

Övergripande mål och riktlinjer från LGR 11: 

Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.

Förskoleklassens delmål

Eleverna visar intresse för läs och skriftspråket.

Målet är uppnått när eleven/eleverna kan:

  • Rimma
  • Bokstavsljud
  • Bokstavsljud i ord
  • Begynnelseljud (första ljudet i ett ord)
  • Höra och se skillnad på långa och korta ord 
  • Stavelser (fonem)

Förslag på aktiviteter och metoder:

  • Rim övningar
  • Tematiskt arbetssätt
  • Ord, språk och ljudlekar
  • Reflektera/resonera
  • Samarbetsövningar
  • Låtsasskriva
  • Låtsasläsa
  • Läsa
  • Skriva
  • Språkmedvetet förhållningssätt
  • Högläsning
  • Dramatisera/berätta/redovisa enskilt och inför grupp
  • Sång och musik
  • Arbeta i stor och liten grupp
  • spel

Tidsram 

Vårterminens slut i förskoleklass

Utvärdering och uppföljning

Tydliggöra målen för eleverna
Utvärdera /reflektera med elever
Utvärdera / reflektera med pedagoger
Uppföljning sker inför de elevledda samtalen tillsammans med eleven.

 

KUNSKAP 2.2

Övergripande mål och riktlinjer från LGR 11:

Kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet.

Förskoleklassens delmål: 

Eleverna visar intresse för matematik

Målet är uppnått när eleven/eleverna kan:

  • Ordningstal upp till 10
  • Talordning upp till  20
  • Nedräkning från 10
  • Udda och jämna tal
  • Storleksbegrepp
  • Antalsuppfattning till 10
  • Fler - färre  - färst
  • Tvåskutt på udda och jämna tal
  • Geometri, kvadrat, rektangel, cirkel och triangel

Förslag på aktiviteter och metoder:

  • Matematiklekar
  • Tematiskt arbetssätt
  • Mäta
  • Udda och jämna tal övningar
  • Tvåskuttsövningar
  • Fler, färre och färst övningar
  • Använda och prata om matematiska begrepp som addition, subtraktion och ordningstal.
  • Resonera
  • Samarbeta
  • Reflektera med eleverna kring begreppet matematik.
  • Räknesagor
  • Klassificera, sortera 
  • Konstruktionsaktiviteter/lekar
  • antalsuppfattnings aktiviteter/lekar
  • Övar talordning upp till antal elever i klassen  (1,2,3...)
  • Övar ordningstal upp till  31 (1:a, 2:a, 3:e...)
  • Övar nedräkning från antal elever i gruppen
  • Övar lägesord
  • Övar storleksbegrepp 
  • Problemlösning
  • Matematikmedvetet förhållningssätt
  • Tematiskt arbetssätt
  • Matematiksånger
  • Arbeta i stor och liten grupp.
  • Spel

Utvärdering och uppföljning 

Tydliggöra målen för eleverna
Utvärdera/reflektera med elever
Utvärdera/reflektera med pedagoger
Uppföljning sker inför de elevledda samtalen tillsammans med eleven.

ELEVERNAS ANSVAR OCH INFLYTANDE 2.3

Övergripande mål och riktlinjer från LGR 11: 

Verka för att flickor och pojkar får ett lika stort inflytande över och utrymme i undervisningen.

Förskoleklassens delmål: 

Eleverna vågar prova olika aktiviteter oavsett kön och bakgrund.

Målet är uppnått när eleven/eleverna kan: 

  • Använda de material/ saker och rum som finns tillgängligt i verksamheten. 
  • Prova nya aktiviteter 
  • Att kunna samarbeta tillsammans oavsett kön och bakgrund
  • Uttrycka sig i grupp 

Förslag på aktiviteter och metoder: 

  • Samarbeta
  • Resonera
  • Massage
  • Drama och teater
  • Sång och musik
  • Reflektion med eleverna
  • Yoga
  • Medvetet förhållningssätt
  • Medveten pedagogisk miljö för att motverka traditionella könsmönster
  • Temaarbete
  • Vuxenstyrda lekar/aktiviteter
  • Arbeta kring olikheter
  • Spontan lek

Utvärdering och uppföljning

Tydliggöra målen för eleverna
Utvärdera/reflektera med elever
Utvärdera/reflektera med pedagoger
Uppföljning sker inför de elevledda samtalen tillsammans med eleven.

NORMER OCH VÄRDEN 2.1

Övergripande mål och riktlinjer från LGR 11: 

Respekterar andra människors egenvärde

Målet är uppnått när eleven/eleverna kan:

  • Samarbeta med alla i gruppen
  • Ge och ta emot hjälp 
  • Säga stopp/sluta... när jag (eleven) inte vill
  • Sluta när någon annan inte vill 
  • Lyssna på andra

Förslag på aktiviteter och metoder:

  • Drama och ”situationsteater”
  • Dans
  • Rörelse
  • Teater
  • Konflikthantering
  • Gruppstärkande lekar
  • Yoga
  • massage
  • Samarbetsövningar
  • Reflektion/resonemang enskilt och i grupp
  • ”Gå i led”-lekar/övningar
  • Sånger med empatiska och grupp/individ stärkande texter
  • Temaarbete
  • Spontan lek

Utvärdering och uppföljning

Tydliggöra målen för eleverna
Utvärdera/reflektera med elever
Utvärdera/reflektera med pedagoger
Uppföljning sker inför de elevledda samtalen tillsammans med eleven.

Redaktör:
Stefan Larsson

Sakkunnig:
Patric Flodin
Senast uppdaterad:
torsdag 13 september 2018