Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Elevhälsa

Elevhälsans arbete på Margretelundsskolan utgår från ett salutogent perspektiv.

Det salutogena perspektiv har sin utgångspunkt i det som främjar hälsa och välmående. Elevhälsan står på tre ben, hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete.

Hälsofrämjande arbete ur ett salutogent perspektiv

  • verka för att alla elever uppnår minst godkända kunskapskrav - den viktigaste skyddsfaktorn
  • verka för tillitsfulla relationer mellan elever och mellan personal och elever
  • verka för god trivsel, ett tillåtande klimat, ett respektfullt bemötande och förhållningssätt
  • arbeta med våra styrkor på skolan för att synliggöra goda exempel
  • bidra till ett aktivt, kollegialt lärande

Förebyggande arbete ur ett salutogent perspektiv

  • via vardagsarbetet i samspel med kollegor
  • via tematiskt arbete inom olika områden
  • via specialpedagogernas språk-, läs- och skrivutvecklande projektarbete och arbete i språkgrupper
  • via fortbildning
  • revidering av skolans likabehandlingsplan i samarbete med trygghetsteamet

Åtgärdande arbete

att utifrån medicinsk, psykologisk, psykosocial och specialpedagogisk kompetens diskutera och föreslå vidare insatser,

  • stödjande konsultationsforum för skolans pedagoger
  • ytterligare insatser av specialpedagogisk, psykosocial, psykologisk eller medicinsk karaktär från elevhälsans medlemmar
  • intern o/e extern utredning
  • särskilt stöd dokumenterat i åtgärdsprogram
  • kontakt med extern expertis

Redaktör:
Jenny Johansson

Senast uppdaterad:
tisdag 18 juli 2017