Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

5C vecka 40

Hej alla föräldrar i 5c!

Åter en fantastisk vecka med era fina, fina barn, alla så trevliga och samarbetsvilliga! De ser mycket fram emot DISCOT ikväll och de är verkligen sugna och ivriga att gör kvällen lyckad för alla inbjudna.

På tisdag 1/10 har 5:orna orientering.

8.00 samling i klassrummet
9.00 samling vid Söraspåret
13.15 slut för dagen
Rätt klädsel för en dag i skog och mark
Klocka/mobil
Rejäl matsäck, energin ska räcka hela dagen
Kall dryck – vatten släcker törsten bäst
ngen ordinarie idrott v 40

Lite från veckan som gått:

Matematik:
Vi har jobbat vidare med tal i decimalform, decimaltal, tiondelar, hundradelar och utökat talområdet till tusendelar. Vi använder tallinjen för att undersöka tal och deras förhållande till varandra.
LÄXA
Fortsatt träning på tabellerna, den här veckan 7:ans tabell.
Arbetsblad 1:3 Tal i decimalform på tallinjen.


Svenska:
Fortsatt repetition av ordklasserna substantiv, adjektiv och verb och hur orden kan förändras i olika tids och böjningsformer.
Vi jobbar vidare med brevet till Anki som förhoppningvis blir klart nästa vecka. Hon är säkert både nyfiken och förväntansfull på ett svar från dem alla.
Vi har haft klassråd, då diskuterades discot förstås, många bra förslag lades fram som jag skickat vidare till föräldragruppen.
LÄXA
Skriva klart brevet till fröken Anki på Ipaden, träna på stavning av högfrekventa ord.

SO:
Vi har jobbat med kartans gradnät, breddgrader och längdgrader, begrepp som latitud, longitud och parallellt.
Vi jobbar också med de nordiska ländernas likheter och skillnader och hur de samarbetar. Om ni har föremål från de nordiska länderna hemma lånar vi gärna (inte för stora), tänker att vi ska gör en utställning till vårt nordenarbete.

NO:
Vi fortsätter med matens kemi, matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan. Viktiga ord och begrepp: näringsämne, funktion, immunförsvar, proteiner, kolhydrater, fett, vitaminer
LÄXA
Veckan som kommer har barnen till uppgift att fotografera en innehållsförteckning på någon vara som ni har där hemma. Gärna något livsmedel som används ofta. Syftet är att eleverna ska upptäcka hur mycket av de olika näringsämnena livsmedlen har.

 

Önskar er alla en trevlig helg!

Med vänlig hälsning Åsa

 

Redaktör:
Jenny Johansson

Publicerad:
fredag 27 september 2019
Senast uppdaterad:
fredag 27 september 2019