Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Veckobrev v.11

Hej allihopa!

Veckan som gått

På So-lektionerna har vi gjort en tankekarta över det vi vet och tror om vikingatiden. Vi har pratat om var vi fått den här informationen ifrån. En del hade fått sin information från föräldrar och vänner, vissa från böcker och andra från filmer. Efter det började vi läsa i historieboken för att se om vår information stämde. Vi tittade på vår Lpp för att se vad vi kommer att lära oss och gjorde fina omslag till våra nya historiehäften. 

På svenskan har vi repeterat stor bokstav, skiljetecken och talstreck. Vi har skrivit egna påhittade dialoger på tavlan och experimenterat med att byta ut punkt mot frågetecken eller utropstecken. Hur vi skriver påverkar hur läsaren uppfattar det som sägs. Det är också viktigt att veta vem som säger vad såklart. Det kan vara knepigt att skriva berättelser, som vi gör i skrivprojektet ”Huset”. Därför provar vi nu olika sätt att skriva och läser olika sorters texter för att få exempel att utgå ifrån. Vi har under veckan påbörjat en skrivövning där jag skrivit ett kapitel som eleverna hjälps åt att rätta. De verkar ganska nöjda med de ombytta rollerna och arbetar flitigt för att hitta de missar jag gjort med långa meningar, talstreck, stavfel med mera. 

I några veckor har vi arbetat med blandningar och lösningar på No-lektionerna. Vi här lärt oss mycket nytt. Till exempel att de flesta ämnen är en blandning av olika saker och att lika löser lika. Fråga gärna era barn hur man får bort en fläck med drickchoklad eller tuggummi från sin tröja, det har de koll på.

På klasstiden hade vi klassråd och upptäckte något tråkigt. I dokumentet där sekreteraren skriver anteckningarna har någon raderat all text och skrivit något otrevligt. Dokumentet är delat och alla i klassen har tillgång till det för att alla ska kunna vara sekreterare och kunna läsa vad de missat om de varit borta. Vi pratade om att vara försiktig med sin iPad och inte låna ut till syskon eller kompisar. Olyckor kan ske och alla kan göra misstag, då är det viktigt att vara ärlig och be om ursäkt. Nu är ordet raderat och alla vet vad som gäller framöver, så vi hoppas att det inte händer igen. En punkt som klassen valde att lyfta var rasterna. Vi pratade om hur det känns när andra säger att leken är full eller när ingen förklarar reglerna när man vill vara med. Många kände igen känslan och ska tänka på att vi alla tar ansvar för att leka schysst så ingen känner sig utanför i klassen. 

Information

För att minska smittspridning är vi noga med att tvätta händerna i skolan och hosta och nysa i armvecket. Är man sjuk ska man stanna hemma. Mer information finns på skolans hemsida.

På förekommen anledning ber vi er att luskamma era barn hemma i helgen så vi slipper spridning.

Hjälptid för läxor och annat skolarbete på måndagar och torsdagar efter sista lektionen fram till kl 15.00 i 4a och 4b.

Kom ihåg

Engelskaläxa onsdag-onsdag: Glosor och meningar. Träna på hur orden uttalas och stavas samt vad de betyder. Träna på att skapa meningar av glosorna. Använd exempelmeningarna som finns på bild i iPad och hitta på egna. Träna uttal och korrekt meningsbyggnad. Glosprov på onsdag.

Matteläxa torsdag-torsdag: Läxa 10 i läxboken s 20-21.

Svenskaläxa fredag-fredag: Skriv klart kapitel 3 av huset efter instruktioner i google classroom. Kurskod km6prhw. Se till att kapitelbilden är färdigritad och färglagd. Se också till att kapitel 1 och 2 är bearbetat och rättat, jag har skrivit instruktioner i dokumentet under kapitlen.

Skoldagboken lämnas in varje måndag. Då ska en vuxen läst igenom och rättat tillsammans med barnet och signerat i föräldrarutan.

Trevlig helg allihopa! Hälsningar Anna.

Redaktör:
Jenny Johansson

Publicerad:
fredag 13 mars 2020
Senast uppdaterad:
fredag 13 mars 2020