Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Veckobrev v.10

Hej allihopa!

Veckan som gått

Den här veckan har jag varit sjuk några dagar och då har Åsa, som klassen känner från lågstadiet, vikarierat för mig med hjälp av Merja och lärarstudenten Maria. 

Klassen har fortsatt med skrivprojektet ”huset”. Först lyssnade de till ett exempel på hur kapitel två kan låta och sen ritade de kapitelbilden. När den var klar var det dags att bearbeta texten i kapitel ett och börja skriva på kapitel två. Instruktioner för både bild och text finns i google classroom. Jag har läst igenom allas texter från första kapitlet och blev mycket imponerad, det är många spännande berättelser på gång!

På klasstiden arbetade vi med boken ”värsta bästa nätet” av Maria Dufva. Jag läser högt ur boken  och presenterar ett dilemma. Varje case är olika och behandlar till exempel pranks, kedjebrev, hot och hat med mera. Till varje text ställs en fråga och klassen får diskutera i par. Sedan får de berätta vad de pratat om och vi diskuterar och reflekterar i helklass. Eleverna lyfter många kloka tankar och viktiga frågor. Prata gärna vidare hemma. 

På so-lektionerna har vi börjat med historia. Vi kommer att arbeta med vikingatiden, men har börjat med att repetera det vi kan om forntiden för att logga på. Vi har en helt ny bok som heter ”koll på historia” som vi har bläddrat i för att få en överblick om vad historielektionerna kommer att innehålla. För att alla ska veta vad vi ska lära oss och vad som förväntas av en kommer alla att få en lpp. I sin lpp kan man se vad vi ska lära oss, hur vi ska lära oss det och hur man kan visa vad man lärt sig. Vi gjorde på samma sätt när vi arbetade med geografi och upplevde att det blev tydligt och konkret. Det var också kul att jämföra känslan när man får sin lpp och ser allt man ska lära sig och känslan när man tittar på pappret i slutet av momentet och inser att man faktiskt lärt sig allt. 

Information

Jag påminner igen om att både jag och Stina har hjälptid efter skolan slutat på måndagar och torsdagar. Det är ett bra tillfälle att jobba ikapp och få information efter man varit borta eller göra läxor med vår hjälp. Fritids har också läxhjälp under fritidstid. 

Kom ihåg

Engelskaläxa onsdag-onsdag: Glosor och meningar. Träna på hur orden uttalas och stavas samt vad de betyder. Träna på att skapa meningar av glosorna. Använd exempelmeningarna som finns på bild i iPad och hitta på egna. Träna uttal och korrekt meningsbyggnad. Glosprov på onsdag.

Matteläxa torsdag-torsdag: Stencil med multiplikation.

Svenskaläxa fredag-fredag: Skriv klart kapitel 2 av huset efter instruktioner i google classroom. Kurskod 5td3vy7. Se till att kapitelbilden är färdigritad och färglagd. Se också till att kapitel 1 är bearbetat och rättat, jag har skrivit instruktioner i dokumentet under kapitlet.

Skoldagboken lämnas in varje måndag. Då ska en vuxen läst igenom och rättat tillsammans med barnet och signerat i föräldrarutan.

Trevlig helg allihopa! Hälsningar Anna

Redaktör:
Jenny Johansson

Publicerad:
fredag 6 mars 2020
Senast uppdaterad:
fredag 6 mars 2020