En webbplats från Österåker.se

Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Hembrev vecka 40

Allemansrätten, kompisklubben, ordlängd och härlig höstlek!

Den här veckan har eleverna samverkat i ännu större utsträckning i halvklass. Både vid undervisning och lekstunder inne och ute.

Kompisklubben

Veckans kompisklubb har fokuserat på att lära känna varandra ytterligare och våga ta plats!

Skapa sammanhållning i gruppen med övningar som hjälper barnen att lära känna varandra och våga ta plats, lekfulla övningar som bygger trygghet och som har sin utgångspunkt i roliga gemensamma upplevelser.

  • Alla som
  • Hemliga symbolen
  • Det här är min kompis

Eleverna har blanda annat fått intervjuva varandra parvis och sedan presentera varandra inför klassen. Mycket nogranna och modiga elever!

De har också fått följa instruktioner i "alla som" där vi från börjar ställer enkla frågor likt; Alla som tycker om jordgubbar. För att sedan så småningom övergå till frågor likt "Har någon gång känt sig utanför."

Vi har tillsammans tittat på Ugglan och kompisproblemet (Ur.skola) där man belyst ordet och känslan förlåt. Därefter har elverna fått diskutera och reflektera enligt EPA metoden. (Enskilt, i par, alla tillsammans)

Svenska Vi har den här veckan arbetat med korta och långa ord. Eleverna har övat på att lyssna och urskilja vilket ord som är kort-långt. Vi har arbetat på olika sätt för att befästa kunskapen: visuellt stöd, ordbilder, parvis, halvklass och i arbetsboken. Veckans ramsor: "Fågel Fenix fixar allt" och "Vi är schimpanser".

Natur Vi har sett en film om Allemansrätten, resonerat tillsammans vad man får och inte får göra när man är i naturen. Vi har pratat om vikten av att "inte störa" och "inte förstöra" när vi är på besök i djurens miljö. När vi var i skogen och hade en genomgång med eleverna, fick vi på nära håll se en ekorre som skuttade i träden. Ett bra tillfälle att praktisera "inte störa" och alla visade stor respekt. Eleverna har parvis fått göra en praktisk samarbetsuppgift: tillsammans färglägga en bild, hitta vilka som gjorde fel och markera med kryss och berätta vad som var fel för varandra. De har även arbetat individuellt i ett arbetshäfte med "rätt" och "fel" i naturen.

Matematik Eleverna har arbetat med: att skapa egna mönster och att följa ett mönster. Vi har repeterat och pratat om vad som utmärker ett mönster.

Fritids Eleverna har ebjudits att skapa höstträd. Stor aktivitet har pågått i sandlådan där stora delar av klassen varit delaktiga i att skapa en stad tillsammans. I Fredags bjöds eleverna på kanelbullar då vi firade kanelbullens dag!

Kalendarium

  • Utvecklingssamtal vecka 43, 21/10-24/10
  • 9/10 APT - Fritids stänger 16:00
  • 7/11 APT - Fritids stänger 16:00
  • 9/12 APT- Fritids stänger 16:00

Trevlig helg!

/Viggen

 

 

 

Redaktör:
Anna Agge

Publicerad:
fredag 4 oktober 2019
Senast uppdaterad:
fredag 4 oktober 2019