Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Tobaksberoende

Kanske är det dags att göra slut med det dåliga och älska det som får dig att må bra istället? Det är lätt att hamna i ett beroende men inte lika enkelt att ta sig ur det. Vill du eller någon du känner sluta röka finns det hjälp att få.

Det går att ta kontroll över sitt tobaksberoende. I Österåkers kommun kan du få hjälp av tandläkar- och läkarmottagningar. Du kan även vända dig till sluta-röka-linjen, som även vänder sig till snusare.

Sex steg till självhjälp

1. Sätt ett stoppdatum när du ska sluta helt. Det kan ligga 1-4 veckor fram i tiden. Ta dig tid att reflektera över vad du kommer vinna på att sluta. Försök inte att sluta helt och hållet på en gång, det brukar ofta misslyckas. Testa istället att trappa ner varje dag tills du kommer till noll.

2. När du når ditt stoppdatum är det dags att ta kontrollen. Släng tobaken. Släng allt. Det kan kännas jobbigt, men det är beroendet som talar. Du kan ta kontroll.

3. Det är inte ovanligt att känna sig rastlös och på dåligt humör de första veckorna då du tagit kontrollen genom att vara tobaksfri. Detta beror på att din hjärna håller på att ställa om sig och kommer snart att gå över. Ha tålamod. Det är möjligt att sluta utan några särskilda besvär genom att du följer dessa råd

  • Ät regelbundet, men tänk på vad du äter om du vill undvika viktuppgång.
  • Rör på dig
  • Om du behöver finns det nikotinläkemedel på apoteket. Du kan också tala med din läkare om andra alternativ.
  • Må bra!

4. Fortsätt ha kontroll över ditt liv. Tackla suget genom att distrahera dig själv. Ersätt cigaretten eller snuset med något annat. Drick vatten, gå en promenad, ät ett äpple. Snusare kan lägga en bit färsk ingefära under läppen. Fundera över vilka situationer som är svårast för dig och planera vad du kan göra i förväg för att undvika dem.

5. Det här går ju bra! Fundera över vilka belöningar du förtjänar att ge dig själv på grund av att du tagit kontroll över ditt tobaksbruk. Vilka belöningar ska du ge dig själv efter en vecka, två veckor, en månad och så vidare? Det är du verkligen värd. Och det kan minska känslan av förlust som är vanlig när man tar kontrollen över sitt tobaksbruk. Sanningen är att allt du upplevt att tobaken har "gett" dig kommer du ändå ha kvar när abstinensen är över. Fråga någon som redan har slutat.

6. Du gjorde det! Du tog kontrollen över ditt tobaksbruk och kontrollen över ditt liv. Och du lyckades. Du är fri från beroendet och är en förebild för andra i din omgivning som vill sluta röka, vare sig du inser det eller inte. Friskare, fräschare, lugnare, orkar mer, har mer pengar till annat, har lättare att få jobb och kan se fram emot ett längre liv. Skulle du få återfall, börja om igen. Det är som att lära sig att cykla. För varje försök ökar chansen att klara det och oavsett om du klarar det första gången eller femte så kommer du till slut att lyckas.

Redaktör:
David Wallner

Sakkunnig:
Ann-Christin Ottander
Senast uppdaterad:
måndag 4 september 2017