Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Personligt stöd

Personligt stöd behöver se ut på olika sätt. Här nämns några exempel på personligt stöd. Något är kanske rätt för dig.

Olika former för olika behov

Avlösarservice i hemmet

Insatsen innebär att en person tillfälligt kommer hem till dig som har en funktionsnedsättning. Dina anhöriga kan då ägna sig åt övriga familjemedlemmar eller åt fritidsintressen. Avlösaren ska göra det möjligt för anhöriga eller familjehemsföräldrar att få avkoppling och uträtta sysslor i eller utanför hemmet.

Avlösarservice

Kontaktperson

Om du är socialt isolerad eller har ett begränsat nätverk kan du ha rätt till en kontaktperson. Kontaktpersonen är en person vars främsta uppgift är att vara en medmänniska, en vän att umgås med, som har tid och tålamod och som går att lita på.

Kontaktperson, lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta (LSS)

Kontaktperson, socialtjänstlagen (SoL)

Ledsagarservice

Du kan ha rätt till ledsagning om du på grund av din funktionsnedsättning har svårt att ta dig ut på egen hand. Ledsagaren kan följa med dig för att besöka vänner, komma ut på promenad eller göra andra fritidsaktiviteter.

Ledsagarservice

Personlig assistans

Du som har en stor och varaktig funktionsnedsättning kan ha rätt att få personlig assistans. Rätten till denna insats förutsätter att du behöver stöd för dina grundläggande behov.

Personlig assistans

Personligt ombud

Personligt ombud är ett stöd för dig som har en psykisk funktionsnedsättning. Personligt ombud kan ge råd och stöd i dina kontakter med myndigheter, hjälpa dig att formulera dina behov av vård, stöd och service med mera. Stödet är avgiftsfri och frivilligt.

Personligt ombud

Så ansöker du

För att ansöka om stöd skriver du ut och skickar in blanketten ”Ansökan LSS” eller ”Ansökan Socialtjänstlagen" om du söker kontaktperson enligt socialtjänstlagen. Du kan också ringa socialförvaltningen och tala direkt med en LSS-handläggare.

Vill du ha ett personligt ombud behöver du inte göra en ansökan. Istället tar du kontakt med personligt ombud genom att ringa eller skicka e-post.

Ansökan LSSlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ansökan socialtjänstlagenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad kostar det?

Insatser enligt LSS är avgiftsfria. Dock kan det tillkomma omkostnader som du själv får betala. Mer information om detta kan du få av en LSS-handläggare.

Beslut och väntetid

Efter att din ansökan kommit in får du ditt beslut så snart som möjligt, men senast inom tre månader. Din ansökan måste innehålla all den information handläggaren behöver för att fatta beslut, annars kan det dröja längre. Var noga med att fylla i ansökningsblanketten korrekt.

Överklaga ett beslut

Ett beslut du inte är nöjd med kan du överklaga. Information om hur du gör det får du tillsammans med ditt beslut.

Överklagan

Redaktör:
David Wallner

Sakkunnig:
David Lidin
Senast uppdaterad:
måndag 24 juli 2017