Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Hemtjänsten kan komma!

Ett givande jobb där man får njuta av naturen- och göra skillnad. Så beskriver personalen Österåkers kommunala hemtjänst på Ljusterö och de kringliggande öarna.

– Det är ett av de finaste jobb man kan ha, säger Sofie Sundberg. Hon har jobbat som undersköterska i hemtjänsten i över 20 år. Nu är hon anställd på Ljusterö vård och omsorg, och arbetar för närvarande på Ingmarsö med en handfull personer som har hemtjänst.

Det är en lyx att arbeta med så få kunder, konstaterar hon. Hon kan deras behov utantill och har järnkoll på allt. Många av kunderna som bor lite avlägset har inga andra besök än hemtjänsten, så deras närvaro är extra viktig.

, d

Hon får medhåll av kollegan Sandra Wennerlund:

– Man kommer närmare människorna här än vad man gör inne i stan. Här får man knyta an. Jag känner mig välkommen på Ljusterö. Det är mycket gemenskap och arbetet är bra strukturerat. Kontinuiteten är kanon och gör att vi kan tillfredsställa kundernas behov på ett bra sätt.

Verksamheten får gott betyg

Sandra Wennerlund hade tidigare ett sommarställe på Ljusterö, och har nu valt att flytta hit permanent.

– Jag rekommenderar verkligen folk att jobba här. Man får lära sig saker utan stress och kan alltid fråga om hjälp när det är något man undrar. Ungdomarna som jobbar extra här lär sig mycket om livet.

Verksamheten får gott betyg även i kundundersökningar.

– Hemtjänsten är uppskattad här, säger Eva Müller som relativt nyligen tillträdde jobbet som enhetschef för den nya organisationen LSS och hemtjänsten på Ljusterö och kringliggande öar. Nyckeln är ett bra bemötande.

– Vi gör det vi ska, helt enkelt. Människorna känner att de får den hjälp de behöver. Det är det som är hög kvalité.

Ändrade förutsättningar sommartid

Hon säger att de försöker se till att samma personal går till samma kunder, så ofta det bara är möjligt. Även vikarierna är kända hos kunderna. På sommaren ändras förutsättningarna ordentligt. När sommargäster med behov av omsorg flyttar ut till sina sommarställen behöver hemtjänsten en stor tillökning av personal. Det innebär extra utmaningar för hemtjänsten på Ljusterö och kringliggande öar. Bra vikarier behöver rekryteras och resor ut till andra öar organiseras.

En lösning brukar vara de unga som kommer hem på sommaren efter att ha studerat under terminerna. De lockas inte minst av den vackra naturen, och att till exempel få åka båt i soluppgången på väg till kunder.

– Man blir glad av att vara här ute, så är det ju bara, säger Sofie Sundberg.

– Vi är bara drygt fem mil från Stockholms innerstad men utmaningarna här i skärgården är annorlunda än utmaningarna på fastlandet, konstaterar Camilla Stavre, biträdande enhetschef för hemtjänstverksamheten.

Utmaningar och snabba lösningar

När det oförutsedda inträffar – som elavbrott, problem med vattnet eller hastigt påkommet oväder – handlar det om att snabbt hitta en lösning för att kunna utföra arbetet hos kunderna.

– Här är en nära samverkan med kunder, deras anhöriga och – inte minst – med personer bofasta på Ljusterö och andra öar mycket viktigt.

– Hur vi tar oss till våra kunder är också annorlunda mot fastlandet. Cyklar och går gör vi överallt men bilar använder vi oss enbart av på Ljusterö. När vi åker till kunder på andra öar tar vi oss – så långt det går – dit med ordinarie båttrafik och annars med taxibåt eller svävare, beroende på vädret, och väl på plats kan fyrhjuling vara aktuellt, säger Camilla Stavre.

– Vi strävar även efter att ha personal som är bosatt på samma öar som våra kunder bor på. Det brukar vara en extra utmaning att lösa sommartid, då kunderna – i och med sommargäster – dels ökar i antal och dels sprids ut på många olika öar. Men utmaningar är till för att antas!

Nytt arbetssätt

Just nu händer det mycket inom hemtjänsten på Ljusterö och de kringliggande öarna. Nyligen slogs LSS, som ger stöd och service till vissa funktionshindrade, och hemtjänstverksamheten ihop.

– Tanken är att extrapersonalen ska kunna röra sig mellan de olika verksamheterna, och om någon av den fasta personalen vill testa något nytt så ska det vara möjligt. Verksamheterna kan även samordna både transporter och rekrytering av tillsvidareanställd personal och vikarier, säger Eva Müller.

Låg sjukskrivning

Camilla Stavre har i sina tidigare chefsjobb aldrig haft en arbetsgrupp med ett så lågt sjukskrivningstal som på Ljusterö hemtjänst. Det ser hon som ett gott betyg för verksamheten.

– Många tror att arbetet är tungt, stressigt och tråkigt med dålig lön och dåliga arbetstider, konstaterar Sofie Sundberg. Vissa tror också att det inte krävs så mycket av personalen. Inget av det stämmer.

Eva Müller håller med:

– Att arbeta som undersköterska och vårdbiträde idag är ett avancerat jobb. Det är en väldig skillnad från vad det var för tio år sedan. Det krävs att man är bra med människor, kan hantera tekniken och tänka stort.

TEXT: IDA THERÉN FOTO: BOSSE LIND

Artikeln är hämtad från Magasin Österåker nr 1, 2016.

 

Är du intresserad av att jobba inom Ljusterö vård och omsorg? Kontakta Birgitta Jeleborg Eriksson: 073-663 40 64 eller Camilla Stavre: 073-625 22 41.

Redaktör:
Catharina Rissel

Publicerad:
onsdag 23 mars 2016
Senast uppdaterad:
onsdag 23 mars 2016