Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Nytt digitalt trygghetslarm i Österåker

Österåkers kommun har bytt leverantör av trygghetslarm till CareTech AB. Det nya avtalet omfattar trygghetslarm och larmmottagning.

Den nya tjänsten är en helhetslösning där en leverantör tar hand om larmapparaten, kommunikation och larmmottagning. I tjänsten ingår även en automatisk kontrollfunktion av trygghetslarmet. Om problem uppstår behöver personalen bara ha kontakt med en leverantör, vilket är en fördel. Det fysiska larmet har larmklocka med både armband och halsband samt ett lätt tryck-clips för personer som har svårt att trycka.

Arbetet med installationen av det nya trygghetslarmet sker från april månad och målsättningen är att samtliga användare kommer att ha fått det nya larmet till midsommar. Du som är berörd kommer att informeras när det är dags att byta i ditt område.

För att utbytet ska ske så smidigt och säkert som möjligt för alla börjar vi utbytet hos kunderna på Solgården och därefter Solhälla för att sedan arbeta oss utåt i kommunen. På så sätt kan eventuella tekniska problem som uppstår centraliseras och effektivt åtgärdas. Skulle det hända att larmet inte fungerar tillfredsställande kan extra tillsyn från hemtjänst sättas in.

Det nya larmet påverkas inte av personens egna telefon. Österåkers kommun följer Post- och telestyrelsens (PTS) och Socialstyrelsens vägledningar för att det ska finnas ett säkert trygghetslarm i det nya digitala kommunikationsnätet.

– Larmet installeras där den bästa täckningen finns, till skillnad mot förut då installatören var tvungen att lokalisera bostadens ”första” telefonuttag, berättar Susanne Huttner, installatör och systemansvarig för trygghetslarmet.

Det nya avtalet innebär ingen ändring i avgiften för användaren. Trygghetslarmen fortsätter att vara avgiftsfria.

Redaktör:
Helena Cronberg

Publicerad:
fredag 6 mars 2015
Senast uppdaterad:
tisdag 15 november 2016