Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Tillstånd för tobaksförsäljning

Detaljhandlare som ska sälja tobaksvaror till konsumenter måste från och med 1 juli 2019 ansöka om tillstånd för detta hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd. Den som ansöker om tillstånd ska kunna visa att han eller hon är lämplig att utöva verksamheten.

Efter 1 november 2019 får du inte sälja tobaksvaror om du inte har ansökt om tillstånd

  • Du som före den 1 juli 2019 har anmält till din kommun att du säljer tobaksvaror till konsumenter får fortsätta att sälja tobaksvaror om du senast den 1 november 2019 lämnar in en ansökan om tillstånd till kommunen. Du får då fortsätta att sälja tobaksvaror fram till att kommunen fattat beslut i ditt ärende.
  • Om du inte lämnar in en ansökan om tillstånd senast den 1 november 2019 får du inte fortsätta sälja tobaksvaror efter detta datum.

Information och ansökningsblanketter hittar du på Österåkers kommuns webbplats inom kort.

Information om tobaksförsäljning

Ytterligare information hittar du i broschyr från Folkhälsosmyndigheten

Broschyr FolkhälsomyndighetenPDF

Redaktör:
Ann-Catrin Skogström

Sakkunnig:
Kristina Eineborg
Publicerad:
måndag 24 juni 2019
Senast uppdaterad:
tisdag 25 juni 2019