Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Anmälan och avgifter

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om musikskolan. Om du inte hittar det du söker är du välkommen att kontakta oss per telefon eller e-post.

När kan jag anmäla mig till musikskolan?

Du kan söka när som helst och antagning sker även under löpande terminstid . Tidigast kan du söka från och med 15 februari när du går i förskoleklass, inför starten i skolår 1.

Hur anmäler jag mig?

Du anmäler dig via Österåkers Kundval Musik på webben:
Om du vill gå hos oss väljer du anordnare Österåkers musikskola. Har du frågor om hur du gör är du välkommen att ta kontakt med vår expedition, tel 540 817 15 eller 540 817 16.

Kan jag börja direkt?

Vi erbjuder plats till alla som söker. Någon väntetid kan uppstå på grund av schemaläggning.

Var sker undervisningen?

Vi vill så långt möjligt vara tillgängliga för dig i kommunens alla områden  Därför sker undervisningen i kommunens skolor, men även i våra centrala lokaler på Storängsvägen 16A.

När sker undervisningen?

När du blir antagen att börja kontaktas du av musikskoleläraren och ni kommer gemensamt överens om lämplig dag och tid. I möjligaste mån erbjuder vi tider i samband med skoldagen. Undervisningen för äldre elever, elever som går i skola i annan kommun, våra olika samspelsgrupper och körer sker senare på eftermiddagen och delvis på kvällstid.

Hur många och hur långa lektioner får man?

Vi följer grundskolans läsårsplan när det gäller terminstider och våra kurser pågår alla skolveckor. Därmed erbjuder vi fler lektionstillfällen än vad kommunen anger som ett minimum. (Enstaka inställda lektioner kan förekomma om läraren till exempel är sjuk. Vi försöker att hitta vikarie men lyckas inte alltid.)
Många har en 20-minuterslektion enskilt med läraren varje vecka men ibland kan nybörjare ingå i en liten grupp med 2, 3 eller 4 elever och då blir lektionen längre.
Elever i fiol, cello, gitarr, bas, trummor och blåsinstrument kan efterhand välja att delta i orkester eller band som innebär en lektion till varje vecka.

Kan man spela flera instrument?

Nej. Varje elev disponerar en elevplats i en instrument- eller solosångkurs. Alla kurser kan dock kombineras med band- och orkesterspel, musikmix, sång & scen eller körsång.

Måste jag ha ett eget instrument?

Du har möjlighet att hyra stråk- och blåsinstrument från musikskolan. Övriga instrument måste du äga själv. Musikskolan kan ge råd om hur man köper blockflöjt, gitarr, piano eller trummor.

Hur mycket kostar det?

Terminsavgiften är 1 440 kronor. Körsång, Sång & scen och Musikmix kostar 430 kronor per termin. Om du  redan går i musikskolans instrumental- eller solosångundervisning och betalar full terminsavgift kostar körsång, sång & scen, musikmix och samspel i orkester eller band endast  120 kronor extra. Instrumenthyran är 280 kronor per termin. Terminsavgiften debiteras två gånger per termin med halva beloppet per gång och fakturering sker mot slutet av varje halv termin

Avanmälan

När du blivit antagen och går i musikskolan behåller du din plats tills vidare.
Om du i framtiden vill sluta ska uppsägningen ske skriftligen genom att fylla i blanketten till höger. Uppsägningstiden är två (2) månader.
Uppsägning av musikskoleplats.

Redaktör:
Hanna Höglander-Sahlin

Sakkunnig:
Suzanne Persson
Senast uppdaterad:
tisdag 16 maj 2017