Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Trygghetslarm

Trygghetslarm är till för dig som ibland upplever otrygghet i hemmet. Du är kanske orolig för att ramla och bli liggande eller för att bli akut sjuk och inte kunna kalla på hjälp. I så fall kan du ansöka om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare.

Detta är trygghetslarm

Trygghetslarmet består av en larmapparat som sätts på väggen hemma hos dig och en larmklocka som du bär med dig som ett arm- eller halsband.

Trygghetslarm ersätter inte dina ordinarie insatser från hemtjänsten och ska endast användas vid mer akuta situationer, till exempel om du ramlar och inte kan ta dig upp eller plötsligt blir sjuk.

Det här gäller angående dina nycklar

För att din valda hemtjänst, samt kommunens larm- och nattpatrull, som svarar på larmen, ska kunna komma in till dig om du har larmat behöver du lämna dubbel uppsättning nycklar till din bostad och till porten. Din hemtjänst åtgärdar larm 07.00 - 22.30. Larm-nattpatrullen 22.30 - 07.00.

Larminstallatören tar emot dina nycklar vid installationen och ser till att de placeras och förvaras i ett säkert nyckelskåp. Din valda hemtjänst kvitterar ut larmnyckel från larmadministrationen för att förvara hos sig. Om du byter lås till din bostad är det viktigt att snabbt se till att larminstallatören får de nya nycklarna och kan vidarebefodra dem. Om du, av någon anledning, inte vill lämna ut nycklar kan inte larminstallatör installera trygghetslarm.

Byter du nycklar eller låskolv utan att meddela detta kommer personal inte in vid ett larm. Då tillkallas polis och låssmed för öppning. Kostnaden för detta betalas av dig. Du får även stå för eventuella merkostnader som byte av låskolv eller reparation av ytterdörr.

Så här går det till när du larmar

Du larmar genom att trycka in knappen på larmklockan. Din larmapparat ringer automatiskt upp larmcentralen som är bemannad dygnet runt. När larmpersonalen svarar kan du tala med dem oavsett var i bostaden du befinner dig. Personal från din valda hemtjänst kommer att vara på plats och hjälpa dig inom 45 minuter om du larmar mellan klockan 07.00 - 22.30 och nattpatrullen klockan 22.30 - 07.00.  

Att tänka på för din säkerhets skull

Provlarma din larmklocka 1-2 gånger i månaden. Tänk på att alltid ha larmklockan på dig när du är i bostaden. Larmklockan är vattentät så ha den på dig även när du duschar eller badar. Meddela oss alltid om du eller dina anhöriga byter telefonnummer.

När du flyttar eller återlämnar larmet

Om du flyttar eller inte längre är i behov av trygghetslarm ska du lämna tillbaka utrustningen. Vid återlämnandet kvitterar du eller dina anhöriga ut nycklarna till din bostad från larminstallatören. För återlämnandet, kontakta larminstallatören för bokning av tid. Om du flyttar inom kommunen gör du en anmälan till biståndshandläggaren för ny larminstallation.

Här kan du ansöka om trygghetslarm

Du kan ansöka om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare som du når via kommunens växel 08-540 810 00.

Redaktör:
Sofia Nyström

Sakkunnig:
Helen Pihl
Senast uppdaterad:
torsdag 8 februari 2018