Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Kommunalt dricksvatten

Roslagsvatten ansvarar för det kommunala dricksvattnet i Österåker. Har du frågor om ditt vatten är det bäst att kontakta dem. Det kan handla om anslutning till VA-ledningsnätet, vattenmätare, abonnemang, avgifter och dricksvattenkvalité.

Akut problem

Vid akuta problem exempelvis en större vattenläcka bör du omedelbart kontakta Roslagsvatten 08-540 83500

Roslagsvattenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vårt kommunala dricksvatten

Dricksvattnet i Österåker kommer från Mälaren som renas i Görvälnverket – ett av Sveriges bästa vattenverk. Mälaren är idag vattentäkt för cirka två miljoner människor. Roslagsvatten köper dricksvatten från Norrvatten, där tretton kommuner norr om Stockholm är medlemmar.

Vattnet från Mälaren klassas som mjukt till medelhårt och vid tvätt av kläder ska man följa doseringen för mjukt vatten. Mer information om vattnet kan du få på Norrvattens hemsida.

Norrvatten.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Få SMS vid avstängningar eller problem

För dig som är ansluten till det kommunala VA-nätet och vill ha bättre koll på ditt dricksvatten finns möjlighet att registrera sig till en SMS-tjänst hos Roslagsvatten. Om du registrerar dig får du information vid avstängning eller andra problem med ditt vatten. 

SMS-tjänst för information om ditt dricksvatten och avlopplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Redaktör:
Erik Braide

Sakkunnig:
Sofia Nöjd
Senast uppdaterad:
tisdag 28 januari 2020