Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Lättare att se vad kommunen sköter i felanmälan

I felanmälan kan du anmäla saker som är trasiga eller måste åtgärdas på kommunens gator, torg eller parker. Nu finns en ny karta som gör det lättare att se om din felanmälan rör kommunens skötselområden och vägar.

Olika väghållare ansvarar för drift och underhåll

I Österåkers kommun är ansvaret för drift, underhåll, belysning och trafiksäkerhetsåtgärder fördelat på flera olika väghållare. Kommunen, vägföreningar, samfälligheter, fastighetsägare och Trafikverket sköter var och en sina respektive vägar och områden.

Ny karta som visar kommunens ansvarsområden

Den nya kartan visar med en klar rosa färg den mark eller de vägar som kommunen sköter. När du till exempel felanmäler en trasig lampa, ett hål i gatan, klotter, en full papperskorg eller något annat inom de rosa områdena, så får kommunens entreprenörer ärendet för hantering.

Anmälan som inte hamnar på de rosa ytorna

När det gäller ärenden som inte är på kommunens mark eller vägar så berör de oftast vägföreningar, samfälligheter, Eon, SL, Roslagsvatten, Armada eller liknande. Då är det alltid bäst att försöka anmäla direkt till någon av dessa för en snabbare åtgärd.

  • Kommunen vidarebefordrar ärenden om det går att utreda vem som ansvarar för det.
  • Ärendehanteringstiden fördröjs vid vidarebefordran av ärendet, då det kan behövas utredningstid för att hitta rätt ansvarig.
  • Kommunen kan inte gå i god för att åtgärden utförs.
  • Kommunen kan och får inte göra åtgärder på annans fastighet eller anläggning. 

Byta kartan så den blir rosa

Du kan behöva byta karta själv så att du ser de rosa markeringarna. Det gör du uppe i kartans högra hörn, där det finns en så kallad drop-down flik. Där väljer du "Kommunal drift, mark och väg"

Bild som visar hur man byter karta i felanmälan

Redaktör:
Väg- och trafikenheten

Publicerad:
torsdag 2 maj 2019
Senast uppdaterad:
torsdag 2 maj 2019