Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Frågor och svar efter stormen Alfrida

Nu har majoriteten av hushållen i kommunen åter ström efter stormen Alfrida. Många har frågor om el, vatten och värme. Här får du svar på de vanligaste frågorna om hur Österåkers kommun kan hjälpa till.

När kommer elen tillbaka?

Eon ansvarar för elnätet i Österåkers kommun och kan svara på när elen återkommer. Aktuell information finns på eon.selänk till annan webbplats. Du kan också kontakta Eons kundtjänst på telefon 0202-88 00 22.

Kan jag få tillgång till tillfällig el?

Du är varmt välkommen att besöka Österåkers biblioteklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och kommunens träffpunkter för att ladda mobiltelefon och dator.

Kan jag värma mig någonstans?

Du är varmt välkommen att komma in och värma dig på Österåkers biblioteklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och kommunens träffpunkter.

Kan jag hämta dricksvatten någonstans?

Du som saknar dricksvatten kan hämta det på fyra platser i kommunen:

  • En vattentank finns vid infarten till Norrö på Norrövägen 1 vid Woody bygghandel.
  • En vattentank finns vid Östanå färjeläge.
  • En tappkran finns på utsidan av Roslagsvattens anläggning vid bryggan i Linanäs på Ljusterö.
  • En tappkran finns på Ljusterö torg.

Tänk på att ta med dig egna dunkar eller andra kärl för att kunna frakta hem vattnet.

Hur gör jag med maten i kyl och frys?

Se Livsmedelsverkets råd till privatpersoner om mat som tinat efter strömavbrottlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Det kalla vintervädret är positivt för matens hållbarhet. Om du ändå behöver slänga mat och önskar beställa extra hämtning av matavfall, kontakta Roslagsvattens kundservice eller gör en beställning på kundsidorna på deras webbplats.

Roslagsvattens webbplats med kontaktuppgifterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad gör jag om jag har nedfallna träd på min tomt?

Om du har nedfallna träd från kommunal mark på din fastighet eller egendom och behöver hjälp, gör en felamälanlänk till annan webbplats på osteraker.se eller via Österåkers kommuns mobilapp för felanmälan. Läs mer om felanmälan och ladda ner appen på österåker.se.

Felanmälningarna prioriteras utifrån akuthetsgrad och bedömd risk. Fotografera gärna träd och skada. Skriv även i felanmälan om det är ett försäkringsärende. Om du saknar tillgång till internet, ring kommunens växel på telefon 08-540 810 00.

Behöver du hjälp med skador som inte berör kommunal mark rekommenderar vi dig att i första hand kontakta arborist eller trädföretag.

Hur får jag hjälp med skador på mitt hus och min egendom efter stormen?

Kontakta ditt försäkringsbolag för allt som har med skador på privat egendom att göra som hus, bilar, båtar och liknande.

Har jag rätt till ersättning efter långvarigt strömavbrott?

Du kan ha rätt till ersättning från Eon efter långvarigt strömavbrott. Läs mer E.ON:s webbplatsonlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller ring Eons kundtjänst på telefon 0771-88 00 22.

Håller förskolor, skolor och fritidsverksamhet öppet?

Kommunens förskolor, skolor, fritidshem och fritidsgårdar har nu öppet som vanligt.

Fungerar kommunens hemtjänst, grupp- och äldreboenden?

Kommunens hemtjänst på Ingmarsö och Ljusterö når ut till alla sina kunder.

Strömmen är åter till kommunens alla grupp- och äldreboenden.

Hur kan jag förbereda mig för eventuella elstörningar?

Krisinformation.se ger värdefulla tips om hur du kan förbereda dig.

Krisinformation.se: Din beredskap för elstörningar.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Krisinformation.se: Svar på frågor om stormar och oväderlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mer information

Information om strömavbrottet, eon.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Råd vid strömavbrott: krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Vädervarningar och väderprognoser: smhi.selänk till annan webbplats
Väg- och tågtrafik: trafikverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Kollektivtrafik: sl.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Flygtrafik: swedavia.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Tidigare nyheter om stormen Alfrida på österåker.se

2019-01-03 För dig som saknar el och vatten
2019-01-03 Tappställen för dig som saknar dricksvatten
2019-01-02 Efter stormen Alfrida: Kommunal verksamhet
2019-01-01 Uppdatering: Varning för hårda vindar längs Roslagskusten

Information på finska

Behöver du information på finska, ring 08-540 810 27.

Tarvitsetko tieteoa suomeksi soita numeroon 08-540 810 27.

Redaktör:
Helena Cronberg

Publicerad:
fredag 4 januari 2019
Senast uppdaterad:
torsdag 10 januari 2019