Dela
Dela

Dela sidan på sociala medier

Avtal skrivet för Roslagsbanan till City samt 7020 nya bostäder i Österåker

Från vänster: Ann-Christine Furustrand (S), kommunalråd i opposition i Österåkers kommun, Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåkers kommun, Irene Svenonius, finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting, Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting, HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, förhandlare Sverigeförhandlingen,

I dag skrev Österåkers kommun under avtal för Storstadsförhandlingen Stockholm som bland annat innebär att Roslagsbanan förlängs till City via Odenplan och att Österåker bygger 7020 nya bostäder.

Förhandlingen är en del av Sverigeförhandlingen och har pågått mellan Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun och Solna stad. Den omfattar fyra projekt:

  • Tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan
  • Spårväg syd
  • Roslagsbanan till City
  • Tunnelbanestation i Hagalund

Arbetena kommer att vara projektstartade senast år 2026. Förhandlingen väntas ha en total investeringskostnad om 25,1 miljarder kronor. De med förhandlande kommunerna står för cirka 24 procent och Landstinget för 12 procent. Österåkers kommun medfinansierar med 457 miljoner kronor.

– Detta är ett stort steg för ett växande Österåker. Roslagsbanans utbyggnad kommer minska avståndet mellan skärgård och storstad och göra en större arbetsmarknad tillgänglig. Jag vill också tacka för det goda samarbetet med oppositionen. Det är först med god dialog som vi kan få dessa stora satsningar på kollektivtrafiken, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Detta är en historisk dag som gör att Österåker kan fortsätta att växa som en attraktiv skärgårdskommun. En utbyggd Roslagsbana till City och fler bostäder betyder mycket för kommuninvånarna och kommunens närhet till andra kommuner. Detta är en fråga där vi har arbetat över partigränserna med medborgarnas bästa och ökade framtidsmöjligheter för ögonen. Nu är vi där och det känns bra! säger Ann-Christine Furustrand (S), kommunalråd i opposition.

Roslagsbanan till City

Stockholms läns landsting bygger ut Roslagsbanan till City via Odenplan till en investeringskostnad om 7,1 miljarder kronor i 2016 års prisnivå. Roslagsbanan förlängs från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till City. Projektstart för förlängningen av Roslagsbanan planeras till år 2026 och kan enligt nuvarande tidplan öppna för resenärer år 2038.

7020 nya bostäder i kommunen

I samband med förlängningen av Roslagsbanan åtar sig Österåkers kommun att bygga 7 020 bostäder som en följd av investeringen.

Läs mer på sverigeförhandlingen.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och här på österåker.se/sverigeförhandlingenöppnas i nytt fönster.

Redaktör:
trafik

Publicerad:
fredag 21 april 2017
Senast uppdaterad:
fredag 28 april 2017